Dutch Design Week 2016: Vormgeven aan de toekomst

door: Rob Morren , Steven Peters , Han Mesters , Henk Hofstede , Petran van Heel , Wilbert Hilkens , Bart Banning , David Kemps

Ontwerpers, gevestigde designfirma’s en getalenteerde nieuwkomers presenteren jaarlijks hun ideeën tijdens de Dutch Design Week in Eindhoven: van industrieel, grafisch en interieurontwerp tot textiel, mode en architectuur. Ruim 350 ondernemers waren op 26 oktober op uitnodiging van ABN AMRO getuige van een middag met lezingen en inspirerende sessies over disruptieve ontwikkelingen die zich dwars door alle sectoren voordoen.

Design is een industrie waarin de uitdagingen in de wereld om ons heen niet als bedreiging worden beschouwd, maar als startpunt voor het creatieve proces. Hiermee is de Dutch Design Week voor hoofdsponsor ABN AMRO een mooi platform om innovatieve ideeën en ondernemerschap te delen. In een wereld waarin technologie een enorme impact heeft op de manier waarop we werken, leven en consumeren, is het voor veel bedrijven moeilijk de sprong naar innovatie te maken. Toch is dat een voorwaarde in een omgeving waarin verandering de enige constante is, houdt Martijn Aslander, thought leader en ‘stand-up filosoof’ zijn gehoor voor. “Technologische ontwikkelingen doen zich niet langer lineair voor. Ze hebben een exponentieel karakter en hebben de werking van een olievlek. In onze netwerksamenleving is sprake van een convergentie van technologieën. Elk knooppunt dat je toevoegt aan deze netwerken zorgt voor een kwadratische stijging van de mogelijkheden om mensen en apparaten met elkaar te verbinden. Hierdoor werken oude spelregels niet meer. In de komende 5 tot 10 jaar komt dit in een enorme stroomversnelling”, zegt Aslander.

ABN AMRO DDW 2016 Design With Your Heart, Corporate Banking Event, Hannie Verhoeven Fotograaf
ABN AMRO DDW 2016  Corporate Banking Event, Hannie Verhoeven Fotograaf

 

Balanceren tussen twee werelden

Hoe kunnen bedrijven positie kiezen in deze nieuwe toekomst? Tijdens een aantal breakout-sessies van ABN AMRO komen ontwikkelingen in verschillende sectoren aan bod. Met als thema ‘Make Your Future’ en dat sluit goed aan op de sessie van de sectoren Zakelijke Dienstverlening en Retail. Tijdens deze ‘breakout-sessie’ komen de conclusies aan bod van een rapport dat net is gepubliceerd: ‘Winst wordt een afgeleide van de bedrijfscultuur’. Het rapport geeft een indruk van de uitdagingen in deze sectoren. Met als conclusie dat de werknemer uiteindelijk het verschil maakt. “Goede mensen zijn schaars en op zoek naar een bedrijf met een cultuur die naadloos aansluit bij hun persoonlijke drijfveren. We gaan hierbij van ‘corporate branding’ naar ‘employer branding’: de toegevoegde waarde van de mens wordt steeds belangrijker”, vertelt Han Mesters, Sector Banker Zakelijke Dienstverlening van ABN AMRO. Dat betekent dat het cruciaal is nieuwe verdienmodellen te ontwikkelen waarin het personeel het verschil kan maken. “Bedrijven moeten hierbij balanceren tussen twee werelden: Exploitatie – het managen van de business – en Exploratie, dat is gericht op nieuwe ontwikkelingen. Slechts twee procent van de bedrijven slaagt erin beide werelden te managen, omdat het totaal verschillende competenties vereist. Organisatiestructuur, leiderschap en bedrijfscultuur zijn hierbij leidend. De hiërarchische organisatie is over haar houdbaarheidsdatum heen, organisaties met zelfsturende teams hebben de toekomst”, zegt hij.

‘Mensperience’

Zowel in de retail als zakelijke dienstverlening draait het om mensen. Om klanten voor je te winnen, speelt deze ‘menselijke factor’ een steeds grotere rol. Only for Men is een bedrijf dat hierin goed slaagt. Het bedrijf is spraakmakend door de events die het voor klanten organiseert. Only For Men heeft veel groeiambities en beschouwt het personeel hierin als belangrijkste pijler. “Personeel is voor ons het allerbelangrijkste. Wij geven mannen een reden om naar onze winkels te komen. Personeel maakt hierbij echt het verschil. Dit blijkt uit onze omzetten: deze stijgen tot 30 procent per winkel”, vertelt mede-eigenaar Arthur Feenstra. “Een paar jaar geleden openden we onze Mensperience Store, waar we onder één dak naast mannenmode allerlei leuke dingen voor mannen bieden. In onze cultuur staan humor en daadkracht centraal: we willen gezelligheid creëren en een stap extra zetten voor onze klanten. We willen leuk en spraakmakend zijn en dat maakt ons kansrijk”, zegt Feenstra. “Wij zeggen: doe het anders, doe het beter, straal plezier uit, probeer altijd te winnen en deel successen met je medewerkers.”

Organiseren zonder organisatie

In de zakelijke dienstverlening zijn nog niet veel voorbeelden van bedrijven die werken met zelfsturende teams. Een uitzondering is Part-up, een sociale onderneming die de toekomst van werk wil vormgeven. “Part-up is de nieuwe marktplaats voor teams. Een ‘part-up’ is een tijdelijk team van professionals die samenwerken om hun dromen, doelen of projecten te realiseren”, vertelt medeoprichter Laurens Waling. “Met Part-up kan iedereen organiseren zonder organisatie. We stellen teams samen voor een klus, waarin je met andere professionals samenwerkt aan zelfgekozen topics. Je plaatst een idee of project op ons online platform en zoekt het team dat hierbij past”, vertelt Waling. “Hiermee helpen we organisaties zich te transformeren naar een slagvaardige en flexibele workforce. Dit maakt het mogelijk om jezelf in een veranderende omgeving steeds opnieuw te organiseren. Want dat vereist een ander organisatiemodel, waarin iedereen kan meedoen aan projecten en talenten beter worden benut.”

Het betoveren en verleiden van de consument

De markt voor verblijfsrecreatie staat ook voor nieuwe uitdagingen. Hoe behouden pretparken bijvoorbeeld grip op alle bezoekers die langs attracties trekken? Hoe verleiden zij bezoekers niet alleen langer in het park te blijven, maar ook nog een keer terug te komen? De ‘breakout’ Food & Leisure staat in het teken van de vraag hoe een groot attractiepark als de Efteling hiermee omgaat. “Bij elke verandering blijven we trouw aan ons cultuurgoed: De Efteling verkoopt herinneringen en alles draait om beleving. We willen mensen betoveren door hen te verrassen en het vertellen van verhalen. Hierbij maken onze mensen uiteindelijk het verschil. Door hun creativiteit, gastvrijheid en inzet is De Efteling groot geworden”, vertelt Frans Groené, inspiratiemanager van De Efteling. De Efteling staat bekend als een park waarin avontuur en fantasie hand in hand gaan. “Maar de wereld om ons heen verandert. Mensen kunnen hun vrije tijd maar één keer besteden en hun geld één keer uitgeven. We concurreren met veel vormen van vrijetijdsbesteding”, vertelt Marije Taminiau, sinds anderhalf jaar werkzaam als strateeg van De Efteling. “We willen dat gasten ons vaker dan één keer per jaar bezoeken, met nieuwe shows, entertainment en evenementen, zoals de Winter Efteling, en voegen nieuwe elementen aan ons park toe.”

Consumpties maken of breken dagje uit

Attractieparken kunnen ook hun voordeel doen met de introductie van nieuwe food-concepten, suggereert Rob Morren, Sector Banker Food van ABN AMRO. “De buitenhuisconsumptie stijgt al een aantal jaar harder dan wat we binnenshuis consumeren. In de foodsector kunnen ondernemers attractieparken helpen om ervoor te zorgen dat eten en drinken integraal onderdeel worden van een dagje uit”, vertelt hij. “De consument heeft eten en drinken steeds hoger op zijn lijstje staan, ook tijdens een dagje uit. Consumpties kunnen een dagje uit maken of breken.” Groené: “We hebben ons in de afgelopen jaren beziggehouden met de vraag hoe je van ‘product’ naar ‘concept’ gaat. We scoren qua beleving in onze horeca nu een 7,4 en willen naar een 8, ook in het hoogseizoen.” Taminiau: “We proberen gezinnen kwaliteit te bieden in de schaarse tijd die zij met elkaar kunnen doorbrengen. De horeca speelt hierbij een belangrijke rol. Gasten worden kritischer op het gebied van food. We zijn in gesprek met onze leveranciers om te kijken hoe we de beleving kunnen versterken, bijvoorbeeld door ijs in de winter warm te serveren en door verse en verantwoorde producten in ons assortiment op te nemen: van salades en glutenvrije hamburgers tot poffertjes en snacks.”

Digitalisering als rode draad

De uitdagingen waarmee ondernemers in de Retail, Zakelijke Dienstverlening, Leisure & Food worden geconfronteerd, doen zich voor een deel ook voor in andere sectoren. Dit geldt vooral voor digitalisering en de invloed die dit heeft op bedrijfsmodellen. Deze en andere ontwikkelingen kwamen ruimschoots aan bod in de andere breakout-sessies die op het programma stonden: van Agrarisch, Transport en Logistiek en Industrie tot Technologie, Media, Telecom (TMT) en Bouw/Vastgoed.