Inspireren met augmented reality

door: Stef Driessen

Pokémon Go veroverde binnen een maand de wereld. Deze hype toont de mogelijkheden van Augmented Reality aan: de technologie waarmee digitale informatie via een mobiele telefoon of ander device aan de werkelijkheid wordt toegevoegd. Een storytelling-tool bij uitstek, waarmee reizigers en gasten tijdens hun hele customer journey kunnen worden geïnspireerd.

Het enorme succes van Pokémon Go inspireert veel partijen in de leisure, hospitality en travel-sector.  Zo doken wereldwijd een groot aantal Pokémon-figuurtjes op bij toeristische attracties, waaronder Legoland en het Canadese Edmonton. Kwam Roemenië met het idee voor een heuse Dracula Pokémon. En sponsort de Marriott-hotelketen een fanatieke Amerikaanse Pokémon-jager om als eerste alle wereldwijd uitgezette stripfiguurtjes te verzamelen.

De Pokémon-gekte is alweer iets op zijn retour. Belangrijkste les is de onmiskenbare kracht van Augmented Reality (AR) die ze heeft onderstreept. Met het vermogen de aandacht van gebruikers te prikkelen en hen anders naar de dagelijkse werkelijkheid te laten kijken.

Verrijkende ervaring

Virtual Reality (VR) is al langer de nieuwe realiteit voor vooruitstrevende reisondernemingen. Partijen als Marriott en Thomas Cook gebruiken VR om consumenten naar nieuwe bestemmingen te lokken. Augmented Reality is een verzamelnaam voor alle technologieën waarbij de dagelijkse realiteit en de virtuele wereld met elkaar worden verbonden. Het onderscheidt zich van VR, omdat de consument overal en altijd gebruik van kan maken om informatie op een onderscheidende, verrijkende wijze tot zich te nemen.

Interessant voorbeeld is Paris, Then and Now. Deze reis-app projecteert oud beeldmateriaal en andere informatie over Parijse monumenten in het blikveld van de gebruiker. Zo zie je op je telefoonscherm hoe de Sacré-Coeur eruitzag voor de grote restauratie en hoe de Eiffeltoren stukje bij beetje werd opgebouwd. Hiermee biedt de app een echte verdiepingsslag voor elke wandeltocht door de Franse hoofdstad. In totaal toont de app tot honderd jaar oud beeldmateriaal van ruim tweeduizend toeristische attracties.

Verrijking klantervaring

AR wordt ook steeds vaker ingezet om reizigers tijdens hun verblijf betere service te bieden. Zo hebben verschillende hotelketens een AR-tour waarmee gasten snel een hotel of resort kunnen leren kennen. In juli lanceerde Emirates ’s werelds eerste Interactive amenity kit. De stijlvolle pakketjes maken onder meer gebruik van AR om de vliegervaring van passagiers – ook in Economy – verder te verbeteren.

Naast alle bekende voorwerpen die je doorgaans in zo’n pakketje aantreft – van oordoppen en een slaapmasker tot tandenborstel – kunnen passagiers een op de kit aangebrachte code scannen met hun Blippar app. Daarmee krijgen ze toegang tot exclusieve content, waaronder tips om langere vluchten zo gezond mogelijk uit te zitten. En bovendien ook extra entertainment die aansluit op Ice Digital Widescreen, het herhaaldelijk bekroonde inflight entertainment system van Emirates.

Nieuwe tool voor marketeers

Helemaal interessant wordt het als de hiervoor beschreven werelden samenkomen en de mogelijkheid bieden om consumenten lokaal te benaderen met slimme aanbiedingen en andere (marketing)informatie. Denk aan nieuwe specialismen, zoals Geo-Targeting, waarmee het mogelijk is consumenten met locatie-gebonden aanbiedingen te lokken. Hoe krachtig is het als je tegelijkertijd een voorproefje van een nieuwe attractie, voorstelling of expositie kunt geven?

Zo ontwikkelt AR zich net als VR tot een dankbare tool voor marketeers die de kracht van storytelling onderkennen en de noodzaak om reizigers gedurende hun gehele customer journey extra te informeren en inspireren. Bovendien hebben consumenten ook steeds meer behoefte aan mogelijkheden om hun digitale devices op een vernieuwende manier te gebruiken. Partijen die er in slagen deze honger te voeden, nemen absoluut een voorsprong op de concurrentie.

Deze column verscheen eerder op Pretwerk.nl. Wilt u meer weten? En uw netwerk uitbreiden? De Wereldwijde top van deze snelgroeiende industrie komt in november naar Nederland. Er zijn nog enkele kaarten beschikbaar voor de VR Days Europe. Het programma – en de mogelijkheid om kaarten te bestellen – treft u hier aan