Dutch Design Week: Uitdagingen in retail en zakelijke dienstverlening

door: Han Mesters

De Dutch Design Week in Eindhoven staat op 26 oktober volledig in het teken van het thema  ‘Make your future’. ABN AMRO organiseert een aantal breakout-sessies waarbij verschillende sectoren centraal staan: Agrarisch, Transport en Logistiek, Industrie, Technologie, Media, Telecom (TMT), Leisure & Food, Zakelijke Dienstverlening & Retail en Bouw/Vastgoed.

Het thema van deze sessies is ‘Design with your heart’. Dat sluit mooi aan op het programma dat we hebben voor de sessies van de sectoren Zakelijke Dienstverlening en Retail. Tijdens deze ‘breakout’ komen de conclusies aan bod van een rapport dat we kort geleden hebben gepubliceerd: ‘Winst wordt een afgeleide van de bedrijfscultuur’. Een rapport dat een indruk geeft van de uitdagingen van waarmee deze sectoren te maken hebben .De belangrijkste conclusie uit het rapport is dat de werknemer  uiteindelijk het verschil maakt in beide sectoren. Goede mensen zijn schaars en op zoek naar een bedrijf met een bedrijfscultuur die naadloos aansluit bij hun persoonlijke drijfveren. Uiteindelijk zijn deze intrinsiek gemotiveerde mensen de drijvende kracht achter uw bedrijfsresultaten. Daarom denken wij dat de link tussen cultuur en bedrijfsresultaat niet te ontkennen is. Ons programma van de Dutch Design Week bestaat uit twee onderwerpen, die we hieronder verder toelichten

winst

1. Het belang van het creëren van een persoonlijke klantervaring

De hedendaagse klant is onvoorspelbaarder dan ooit. Door de opkomst van het internet is de markt groter en transparanter geworden. Was in het verleden de locatie nog een goede reden om voor een retailer of zakelijke dienstverlener te kiezen, nu zijn prijs en onderscheidend vermogen belangrijker. Ondernemers krijgen hierdoor te maken met grote prijs- en concurrentiedruk: hoe kunnen ze zich onderscheiden van andere spelers? Het antwoord op deze vraag begint bij de mensen binnen de organisatie. Klanten willen gehoord worden en zijn op zoek naar gemak, ontzorging, beleving en expertise. De rol van personeel is hierin cruciaal en gemotiveerde medewerkers kunnen het verschil maken. Hoe creëer je een werkomgeving waarin dit type medewerker floreert? Hoe zorg je ervoor dat je het juiste talent werft? En creëer je vervolgens een bijzondere en vooral persoonlijke, klantervaring?’

2. Ondernemers die hun ervaringen delen

Twee ondernemers zijn bereid gevonden hun ervaringen tijdens de breakout-sessie te delen als het gaat om de vraag hoe je een bedrijfscultuur kunt creëren waarbinnen je het beste uit medewerkers haalt. De eerste onderneming is Part-up, een zogeheten sociale onderneming. Zoals Part-up: een sociale onderneming en  een startup met als missie: ‘De toekomst van werk vormgeven’. In deze toekomst gaat het niet om baanzekerheid, maar om toegang tot werk. Part-up transformeert organisaties tot (open) platforms. Medewerkers en freelancers vormen samen slagvaardige en flexibele teams. Het platform Part-up is de motor; de beweging krijgt vorm door gedeeld eigenaarschap. Part-up heeft een visie op de evolutie van werk in de toekomst. In de afbeelding hieronder komt deze visie goed naar voren. Veel organisaties bewegen nu van de traditioneel hiërarchische manier van het organiseren van werk (traditioneel organiseren 1.0) naar zelfsturende teams (organiseren 2.0). Een volgende stap brengt ons bij zelfsturende organisaties en in de laatste fase vindt het werk plaats in zelfsturende netwerken. Elke stap brengt enorme uitdagingen met zich mee. Het is niet zo dat de stap van traditioneel organiseren naar zelfsturende teams ‘moeilijker’ is dan de stappen daarna.

paert-up

Het andere bedrijf is Only For Men, een retailer in herenmode die vijftien jaar geleden is gestart en binnenkort haar vijftiende vestiging heeft geopend. Tegelijkertijd heeft Only For Men een florerende webwinkel. Het bedrijf heeft 200 medewerkers in dienst en is spraakmakend door de vele events die het voor klanten organiseert. In 2015 was Only for Men de categorie-winnaar van de jaarlijkse verkiezing Winkelketen van het Jaar. Het bedrijf heeft groeiambities en het personeel (en humor hiervan) zijn de belangrijkste pijlers. Tijdens de breakout-sessie zet Only for Men uiteen hoe zij dit doen in een competitieve markt.