Pindakaaswinkels: voorbehouden aan de Randstad?

door: Rob Morren

Een winkel met alleen pindakaas in de schappen opende eind juni in Amsterdam zijn deuren. Ze duiken vaker op in de Randstad, deze ‘one product shops’ met één type product in veel varianten. Een trend die doorzet naar de rest van Nederland?

Pindakaas met karamel en zeezout. Pindakaas met witte chocolade. Pindakaas met banaan en chilipeper. De Pindakaaswinkel verkoopt pindakaas in elke denkbare smaak. Handgemaakt, zonder toevoegingen, met alleen pinda’s en kokosolie als basis. Slaat het aan? Kennelijk wel. Pindakaasfan en eigenaar Michiel Vos laat weten: ‘Gaat nog heel goed, goede reacties en heel blije mensen.’

Consument wil speciale producten

Waarom duiken de ‘one product shops’ steeds vaker op in het straatbeeld? Twee belangrijke oorzaken. Het foodretail landschap verandert. De consument heeft eten en drinken hoger op zijn lijstje staan: hij wil weten waar het vandaan komt, heeft meer aandacht voor smaak en wil vaker iets bijzonders. Daardoor komen retailers steeds vaker met speciale producten en nieuwe concepten.

Daarnaast is de druk op prijzen enorm hoog. Voor fabrikanten is het dringen in het schap van de supermarkt. Sommigen kiezen er voor de retail – gedeeltelijk – voor eigen rekening te nemen; online, maar ook fysiek. De Zuivelhoeve is daar een voorbeeld van, of de verschillende wereldwijde M&M-stores. Marketing is een belangrijke reden: meer in contact komen met de consument. En als zo’n winkel op de juiste locatie zit, dan loopt hij gewoon goed. Neem kaasproducent Henri Willig, die verschillende ‘experience’ kaaswinkels in de grote steden exploiteert. Dat werkt geweldig als er elke minuut een toerist voorbij komt lopen. Er zijn ook producenten die enkel zelf online of via eigen winkels verkopen. Denk aan De Pindakaaswinkel of de Monsieur Saucisson-winkels, waar je alleen Franse worst kunt krijgen.

Fans willen best meer betalen

Het belangrijkste voor een succesvolle ‘one product shop’ blijft voldoende klanten. Komen er geen hordes toeristen voorbij, dan heb je een vaste schare fans nodig. Echte fans zijn best bereid iets meer te betalen. De consument van vandaag maakt op woensdag spaghetti met gehakt van de Aldi. Maar in het weekend, als vrienden komen eten, haalt hij bij de slager de beste biefstuk. Dat kan dezelfde consument zijn. Dus is prijs belangrijk? Ja en nee. Een consument maakt afhankelijk van het moment zijn aankoopkeuzes waarbij de behoefte centraal staat en niet de plek waar hij koopt. De Pindakaaswinkel biedt speciale producten en vertelt een verhaal. Dus als jij pindakaas lekker vindt, dan wil je daar best wat meer voor neerleggen. Bonus: het geeft ook leuk facebookmateriaal: kijk eens wat ik nu heb gekocht!

Pindakaaswinkel in Brabant?

Pindakaaswinkels, popcornstores: zien we ze straks bijvoorbeeld ook door heel Brabant? Dat is moeilijk te zeggen. Een Pindakaaswinkel in Amsterdam loopt beter dan in een klein dorp in Brabant. Maar in Zeeland heeft een kleine bakkerij zich gespecialiseerd in glutenvrije koekjes. Van heinde en verre komen zijn klanten die koekjes halen. De vraag is: hoe groot is de omrijdbereidheid voor dit product? Goed marktonderzoek blijft essentieel voor je begint. Maar nu het economisch beter gaat hebben deze ondernemers de wind wel mee.

Dit artikel is eerder als interview verschenen op Foodupbrabant.nl