Stand van Transport: Gevolgen van een Brexit zijn voor de transportsector beperkt

In deze Stand van Transport: De Leave stem als gevolg van het EU referendum in het VK zorgde voor een schokgolf in de Eurozone. Als gevolg van de Brexit zijn de macro-economische prognoses naar beneden bijgesteld. Vooral de exporterende sectoren zullen een vraaguitval uit het VK in hun omzet terugzien. Dit zijn de industrie en het agrifood cluster. Een deel van de agrifood producten worden vanuit Nederland met de vrachtauto naar het VK vervoerd. Een terugval in de export van deze producten, zal dit deel van het wegvervoer raken. De kustvaart vervoert vooral natte bulk, maar ook breakbulk tussen Nederland en het VK. Het roro vervoer is hierin belangrijk en dan met name personenauto’s richting het VK. Toch is de invloed van de Brexit op de transportmodaliteiten vooralsnog beperkt.  Nederland en ander EU landen – met name Duitsland- zijn vooral belangrijk voor het Nederlandse goederenvervoer.

Verder vielen de eerste halfjaar cijfers van de haven van Rotterdam tegen.  De containeroverslag in de haven van Rotterdam daalde en daarmee won de haven van Antwerpen weer aan marktaandeel. Een trend die al langer geleden is ingezet.

Het aantal faillissementen in het wegvervoer daalde flink het eerste half jaar. Maar of de vette jaren aanbreken blijft de vraag nu macro-economische risico’s boven de markt hangen en de dieselprijs weer is gestegen.

StandvanTransport_juli2016.pdf (643 KB)
Download