Software is eating the world maar dienstverlening zorgt dat er geld verdiend wordt

door: Han Mesters

Aim for the Moon

In de vorige eeuw werden grootse dingen bereikt door het inzetten van miljoenen mensen die een gemeenschappelijk doel nastreefden. Denk aan het Manhattan Project (ontwikkeling van de eerste atoombom) en het Apollo project (de eerste mens op de maan).

Deze eeuw lijkt de eeuw van de ‘leveraged assets’ te worden: je kunt snel ‘inbreken’ in een sector en een nieuwe propositie neerzetten die het de bestaande spelers erg moeilijk maakt. Dit ‘inbreken’ in sectoren hebben we natuurlijk recent gezien in de media (Apple), taxi branche (Uber) en de hotel business (Airb&b). Technologie maakt het mogelijk om slim gebruik te maken van de activa van anderen.

Waar liggen de grenzen als we kijken naar de disruptieve uitwerking van technologie op traditionele sectoren? Hoe zit het met kapitaalsintensieve sectoren als de automobielindustrie, de maakindustrie, de energie sector of de lucht en ruimtevaart? Wat de automobielsector betreft, kunnen we kort zijn. Tesla heeft daar in een rap tempo iets wonderbaarlijks voor elkaar gekregen. Niet zo zeer met behulp van de activa van anderen maar wel met het geld van anderen: honderdduizenden mensen waren bereid een aanbetaling te doen voor een nieuw model Tesla dat nog gebouwd moest worden. Met deze vorm van crowd funding kan Tesla het kapitaal bij elkaar krijgen om de fabrieken te bouwen die het nieuwe Model 3 moeten produceren.

Next stop: Aerospace

Elon Musk is niet alleen de luis in de pels voor de conservatieve automobielindustrie: zijn ware passie ligt bij de aerospace sector. Ook hier is hij op Tesliaanse wijze bezig de sector te herdefiniëren. Eerder dit jaar in april slaagde zijn bedrijf SpaceX er in om een raket zelfstandig te laten landen op een platform in de Atlantische oceaan nadat de raket een succesvolle missie in de ruimte had afgerond (de lancering van 11 kleine satellieten). SpaceX is in 2002 door Musk opgericht met als ultieme doel mensen op Mars te laten leven. SpaceX is er door de landing op het kleine platform in geslaagd de raket weer opnieuw te gebruiken. Dit wapenfeit heeft tot gevolg dat SpaceX enorme kostenbesparingen heeft gerealiseeerd in de ruimtevaart en ook een enorme stap voorwaarts heeft gemaakt als het gaat om duurzaamheid.

space x

Empire building: het belang van dienstverlening in de Lucht en Ruimtevaart

In de aerospace sector zien we nieuwe verdienmodellen ontstaan waarbij producenten van vliegtuigmotoren niet zozeer een straalmotor verkopen aan een luchtvaartmaatschappij maar ‘diensten per uur’. Zo blijven de motoren tijdens de vlucht continue in contact met de fabrikant en geven updates van de status. Problemen worden hiermee voorkomen en onderhoud kan veel meer op basis van maatwerk plaatsvinden. Reserve onderdelen kunnen tijdig besteld worden hetgeen enorme besparingen oplevert voor het werkkapitaal van de luchtvaartmaatschappij.

aerospace

Bron: Capgemini: Putting services at the heart of aerospace strategy

Maakindustrie

Ook voor de maakindustrie geldt dat service contracten steeds belangrijker worden voor grote, dure kapitaalgoederen zoals die door conglomeraten als Siemens en GE geleverd worden. Denk aan transformatoren, hoge snelheid rail verbindingen, energiecentrales etc. Gespecialiseerde bedrijven als Numac bieden op basis van prestatiecontracten diensten aan op het snijvlak van industrie en dienstverlening (onderhoud)..

Service contracten leveren lange termijn cash flow op en zorgen voor een extra binding met de klant. Bovendien zorgt het frequente contact met de klant voor goede input voor productinnovaties. Als we dus de omvang van de sector dienstverlening op een andere manier zouden berekenen, zou dat tot interessante verschuivingen kunnen leiden…