Met geo-targeting naar de juiste boodschap op het juiste moment!

door: Stef Driessen

Hotels en toeristische attracties investeren fors in marketingcommunicatie. Toch bereiken zij reizigers en mogelijke bezoekers nog vaak op het verkeerde moment. Interessante oplossing is geo-targeting. Oftewel: het communiceren met (potentiële) bezoekers in de directe omgeving.

Chatdiensten als Facebook Messenger, WeChat en WhatsApp groeien pijlsnel. De mogelijkheden van deze diensten groeien in net zo’n hoog tempo mee. Zo was ABN AMRO in juni in het nieuws met de mogelijkheid om via Whatsapp te betalen. Minstens even krachtig is de mogelijkheid die de Chinese concurrent WeChat biedt. Zij rolden een zogenoemd programmatic platform uit, dat merken de mogelijkheid biedt geautomatiseerde reclamecampagnes uit te zetten. Adverteerders krijgen hiermee allerlei mogelijkheden om reclame-uitingen op specifieke doelgroepen te richten, waaronder de zeer interessante mogelijkheid om potentiële klanten te geo-targeten.

Innovatieve advertentieplatforms

WeChat sluit aan op vergelijkbare mogelijkheden van andere innovatieve advertentieplatforms. Met het nieuwe Dynamic Ads for Travel (DAT) biedt Facebook zelfs een exclusief op reispartijen gerichte oplossing. Daardoor wordt het onder meer mogelijk om alleen op bepaalde momenten advertenties aan specifieke groepen consumenten te tonen, bijvoorbeeld als zij net in een stad of omgeving zijn aangekomen. Daar kun je interessante dingen mee doen, bewees de Red Roof Inn vorig jaar al. De budgethotelketen richtte een mobiele advertentiecampagne op voor Amerikaanse reizigers die waren gestrand op het vliegveld of op door files getroffen wegen. Met als resultaat een stijging van maar liefst 60 procent van het aantal last minute boekingen. Niet voor niets kreeg de case aandacht in AdWeek en heeft de keten zijn geo-targeting budget verdubbeld. Ook reizigers in Brazilië, Thailand en Canada krijgen nu gerichte aanbiedingen van Red Roof.

Goed voorbeeld doet goed volgen. Ook Hostelworld, het platform waarop 33.000 locaties in 170 landen zijn aangesloten, maakt inmiddels gebruik van deze nieuwe mogelijkheid. Net als HotelTonight, het platform voor last minute hotelboekingen. Met zijn nieuwe Rate Drop Tool richt het platform zich op reizigers die zich in een straal van enkele kilometers rond specifieke hotels bevinden met aanbiedingen voor extra last minute kortingen.

Krachtig nieuw kanaal

In juni voegde Musement daar een interessante mogelijkheid aan toe voor bijvoorbeeld tour- en rondvaartorganisatoren, musea, pretparken en andere toeristische activiteiten. De Italiaanse tourist web service gaat uit van de realistische gedachte dat veel toeristen wachten met het plannen van activiteiten tot ze rondlopen of -rijden in hun plaats van bestemming. Veel bestaande marketinguitingen via bijvoorbeeld e-mails en websites missen hierdoor hun doel.

In plaats daarvan stuurt Musement toeristen een berichtje zodra zij zich binnen een straal van enkele kilometers, of zelfs enkele honderden meters, van een attractie bevinden. Dat kan een eenvoudige advertentie zijn, maar ook een link waarmee de ontvanger direct tickets kan kopen, en niet in de rij hoeft te staan. Een krachtig nieuw kanaal, dat in hoog tempo is uitgebreid naar meer dan 350 steden in 55 landen.

Onder de huidige gebruikers bevinden zich het Louvre, het MAXXI Nationaal Museum in Rome en de Berlijnse TW Toren. Maar ook in ons eigen land wordt stevig aan de digitale weg getimmerd. Dat gebeurt met door onder meer het Stedelijk Museum, Van Gogh Museum, de Heineken Experience en verschillende Canal Cruise-aanbieders.
Daarnaast heeft Tripadvisor een vergelijkbare mogelijkheid aangekondigd. Ook zij is er van overtuigd dat het gemak van op locatie ingestoken communicatie een goed idee is. Geo-targeting biedt dus veel mogelijkheden, die ongetwijfeld zullen leiden tot extra traffic.

Deze column verscheen eerder op Pretwerk.nl