Verblijfsrecreatie heeft baat bij ‘hotelisering’

De Nederlandse markt voor verblijfsrecreatie moet de bakens verzetten. Ondernemers staan voor de uitdaging de moderne toerist te verleiden, die kritisch is en op zoek naar luxe en gemak. Ze moeten inspelen op de groeiende comfortbehoefte en kunnen zich hiervoor het best laten inspireren door de hotelbranche. Van flexibel in- en uitchecken en ontbijtservices, tot een kinderoppas en tips over attracties en activiteiten: met een aanbod op maat kunnen ze gasten aan zich binden.

Glamping groeit

Het aantal kampeervakanties daalde de afgelopen tien jaar met 25 procent. In dezelfde periode nam het aantal hotelovernachtingen met 39 procent toe. Als gevolg van deze verschuiving zochten veel ondernemers in de verblijfsrecreatie hun toevlucht in de verhuur van eenheden, zoals vakantiebungalows, chalets of tenten. En met succes: het aantal overnachtingen in huisjesterreinen steeg met ruim 135 procent.

Ondernemers spelen hiermee in op een nieuwe Europese trend in de verblijfsrecreatie: glamping.
Een samentrekking van ‘glamorous’ en ‘camping’. Ouderwets gezellig kamperen, maar wel van alle gemakken voorzien. Een authentieke ervaring dicht bij de natuur, zonder afstand te hoeven doen van het comfort waaraan consumenten gewend zijn. Ook kiezen reizigers niet meer alleen voor het beste park, maar ze willen ook weten wat de omgeving te bieden heeft aan kunst, cultuur en andere activiteiten.

Bedien bezoekers op hun wenken

Luxe wordt voor de vakantieganger dus steeds belangrijker. Zo willen bezoekers in- en uitchecken op een moment dat hen uitkomt. Ouders zoeken entertainment voor hun kinderen, terwijl ze zelf van een massage genieten. U maakt het verschil met een gepersonaliseerd aanbod tegen passende prijzen. Laat toeristen bijvoorbeeld minder betalen in het laagseizoen, terwijl aan toplocaties in het hoogseizoen een hoger prijskaartje hangt. Want voor luxe en gemak willen ze best meer betalen.

Ken én volg uw gasten digitaal

Om deze kansen te benutten, zult u de juiste partners en technologieën in moeten zetten. Zo zijn servicedesigners in staat de klantreis te visualiseren, analyseren en opnieuw in te richten. Altijd met de beleving van de consument als rode draad, waardoor ze u kunnen helpen om uw bedrijfsmodel te vernieuwen, als dat nodig is uiteraard. Maar vaak is hier nog een wereld te winnen: 80 procent van de minder presterende ondernemers weet eigenlijk niet goed wie zijn klanten zijn, aan welke producten of diensten ze behoefte hebben en hoeveel geld ze hiervoor overhebben.

Naar schatting is 20 tot 30 procent van de Nederlandse toeristen op zoek naar een bijzondere ervaring, ongeacht leeftijd. Die beleving vinden ze belangrijker dan de bestemming. Dankzij informatietechnologie worden klantprofielen steeds verfijnder. Als iemand eerst een singlevakantie boekt en een jaar later een familiereis, dan past het zoekprofiel zich automatisch aan. Door intelligent datagebruik kunt u de klantrelatie versterken, aanbiedingen personaliseren, de bezettingsgraad verhogen en meer winst maken.

Vertel online wat er te doen is

Ook een bezoek aan een event, hotel, museum of restaurant staat niet meer op zichzelf. Dit is ‘quality time’ die je doorbrengt met je familie, vrienden, geliefde of alleen. Activiteiten in de omgeving als sportevenementen, culturele instellingen en festivals zijn echte publiektrekkers. Als ondernemer kunt u hiernaar verwijzen op uw website, bij voorkeur in het Nederlands, Duits en Engels. Het is een goed idee om u daarbij te verplaatsen in uw gasten: ‘Wat verwacht ik van mijn vakantie en welke herinneringen wil ik mee naar huis nemen?’