Meubelindustrie: vooroplopen door samen te werken

Keuze voor kop en staart

Meubelmakers zijn de afgelopen jaren zwaar getroffen door dalende omzetten en teruglopende consumentenbestedingen. De woonwinkels waaraan zij leverden, bestellen steeds vaker bij goedkopere producenten in Oost-Europa en Azië. Om deze verschuiving het hoofd te bieden, kiezen steeds meer bedrijven ervoor om een deel van hun activiteiten internationaal uit te besteden. Terwijl leveranciers de meubels produceren en assembleren, concentreren fabrikanten zich op design, marketing en verkoop. Zo ontstaan ‘kop-staartbedrijven’, een ontwikkeling die ook in andere industriële branches veel voorkomt.

Zorg en kantoren kansrijk, retail een uitdaging

Typisch voor kop-staartbedrijven is dat ze zich specialiseren. Zo leggen steeds meer meubelmerken zich toe op de inrichting van kantoorpanden. Een keuze die past bij de huidige economische omstandigheden; de verwachtingen voor investeringen in kantoormeubilair en bedrijfsinterieurs zijn positief. Ook de zorg biedt mogelijkheden. Een grotere uitdaging ligt in de markt voor winkelinrichting. Retailers hebben op dit moment weinig financiële ruimte om in een nieuw interieur te investeren. Tegelijkertijd hebben ze dat wel nodig om onderscheidend te kunnen blijven. In welke sector meubelmakers hun kansen ook benutten, ze ontkomen er niet aan om te investeren in innovatieve productietechnologieën en materialen. Denk aan 3D-printing voor ultiem maatwerk, biomaterialen, nieuwe kunststofcomposieten en legeringen.

Een merk bouw je samen

Meubelmakers die zich richten op design, marketing en verkoop, trekken vaak bekende ontwerpers aan die het merk en de producten helpen vernieuwen. Zo was de samenwerking tussen Droog Design en Jurgen Bey een groot succes, en sloeg Moooi de handen ineen met onder andere Studio Job en Maarten Baas. Op de Salone del Mobile 2016 in Milaan presenteerde Gispen nieuwe ontwerpen van Just Meijer en Mecanoo. Ook samenwerken met start-ups kan voor de nodige vernieuwing zorgen. Veel jonge bedrijfjes hebben radicale productinnovaties bedacht, die kansen bieden voor de meubelindustrie. Anders dan de traditionele ontwerpers maken ze producten die vrijwel meteen geschikt zijn voor massaproductie. Een mooi voorbeeld is de 3D-geprinte stoel ‘Makerchair Hexagon’ van ontwerper Joris Laarman. Op zich kunnen startups de stap naar de consumentenmarkt zelf maken, maar door de zware concurrentie is dit een uitdagend pad. Door zich aan te sluiten bij een meubelmerk met dezelfde uitstraling en merkwaarden, kunnen ze hun bereik met vereende krachten vergroten.