AGF: Elke maaltijd maatwerk

door: Rob Morren

Het Voedingscentrum roept: ’Eet meer groente!’, met de moestuintjes laat Albert Heijn wederom zien hoe moeilijk telen is, en de boer en tuinder hebben al jaren een hoge gunfactor. De voedingsbodem was nog nooit zo vruchtbaar om de consument te verleiden tot meer consumptie van groente en fruit.

Bied de retailer en consument toegevoegde waarde

Binnen de Europese retail is AGF nog steeds een van de belangrijkste categorieën waarmee retailers zich van concurrenten kunnen onderscheiden. Ondanks dat de groenteconsumptie al jaren daalt, liggen er nog veel kansen om groente een grotere rol de te geven in de dagelijkse voeding. Doordat instanties als het Voedingscentrum adviseren om meer groente te eten, wordt de categorie ook voor consumenten steeds belangrijker. Bovendien komen mensen door de opkomst van maaltijdboxen en kookprogramma’s steeds vaker in aanraking met minder bekende groente- en fruitsoorten.

De sector kan hier nadrukkelijker op inspelen door variatie te stimuleren, bereidingstips te geven en consumenten nieuwsgierig te maken naar nieuwe mogelijkheden. Daarnaast is het mogelijk om groente in andere maaltijdcomponenten te verwerken, zoals wraps op basis van linzen of geroosterde kikkererwten als gezonde snack.

Denk in gebruiksmomenten en nieuwe markten

De sector staat voor de uitdaging om AGF nog meer weg te trekken uit de commodity-hoek, en nieuwe gebruiksmomenten te creëren. De toenemende consumptie van eten en drinken buitenshuis biedt nieuwe afzetkansen. Bedrijven kunnen bijvoorbeeld inspelen op de toenemende populariteit van buiten de deur ontbijten (‘gesneden fruit hoort bij een ontbijt’). Snackgroenten kunnen het gat vullen tussen ontbijt, lunch en diner als een gezond tussendoortje tijdens een vergadering, onderweg of na het sporten.

Gemak bieden blijft nog altijd zeer belangrijk: kookverpakkingen en portiegroottes die optimaal aansluiten op de behoefte van dat moment. Niet alleen in de keuken van de consument, maar in toenemende mate ook in grootkeukens. Bijvoorbeeld door portieverpakkingen waardoor (dure) handmatige portionering niet meer nodig is.

Begrijp de uitdagingen van retailers

Het Europese retailkanaal blijft de belangrijkste afzetmarkt van de sector. De verdere consolidatie in dat kanaal maakt de onderhandelingspositie van leveranciers er niet beter op. De sector zal qua schaalvergroting dan ook de retailers moeten volgen. Alleen door heel goed te kijken hoe retailers veranderen en welke ontwikkelingen daaraan ten grondslag liggen, kan de AGF-sector toegevoegde waarde bieden in het versschap.

Het hele jaar door een goedkoop en kwalitatief goed assortiment bieden, is een basisvoorwaarde geworden, net als retailers adviseren over het ideale AGF-schap. Onderscheidend vermogen en toegevoegde waarde zitten steeds meer in kookgemak en producten ontwikkelen voor nieuwe gebruiksmomenten. En in het verkleinen van de psychologische afstand tussen boer en bord met producten waarvan de herkomst volledig duidelijk is.