Wat groentetelers kunnen leren van energy drinks

door: Rob Morren

Op dinsdag 5 april vond de Groenten Top 2016 plaats in de prachtige kassen van Koppert Cress. Zo’n honderd vertegenwoordigers uit onder andere de zorg, overheid en de AGF-sector kwamen bij elkaar om één vraag te beantwoorden: hoe vergroten we de al jaren dalende groenteconsumptie en maken we Nederland gezonder? Studenten en bedrijven droegen ideeën hiervoor aan: introduceer wraps op basis van linzen, rooster kikkererwten tot snacks of verleidt sporters in de kantine tot het eten van snoeptomaten. Ook was er een oproep aan de overheid: schaf de btw op groente en fruit af en maak het zo toegankelijker voor consumenten uit lagere welstandsklassen. Bij hen blijft de groenteconsumptie namelijk sterk achter.

Komt een cavia bij de dokter

Aan verschillende ronde tafels werden discussies gevoerd over allerlei aspecten van de groenteconsumptie: van betere voorlichting tot nieuwe concepten. Zelf zat ik aan een tafel die voeding weer als onderwerp in de spreekkamer van de huisarts wil krijgen. Niet alleen is voeding slechts een klein element in de geneeskundeopleiding, maar de focus van een huisarts ligt nog steeds op een snelle diagnose en behandeling – in slechts tien minuten. Er wordt vrijwel geen tijd besteed aan preventie en de rol van gezonde voeding daarbij. Of, zoals Rob Baan, directeur van Koppert Cress, het onlangs verwoorde: “Als je met je cavia bij de dierenarts komt, is vaak de eerste vraag: ‘Welk voer krijgt hij?’” Wellicht is het al voldoende als in elke wachtkamer een schaal fruit en snackkomkommers staat.

Perfecte voedinsgbodem

Uiteindelijk bestaat een groot deel van de oplossing uit het op alle mogelijke plaatsen groente van uitstekende kwaliteit en ’gemak’ aanbieden: in de sportkantine, op de vergadertafel, bij de pompshop en bij de balie van het ziekenhuis. Naar het voorbeeld van de energy drink en sportdrinks die altijd en overal verkrijgbaar zijn. Dat is een slimme marketingstrategie waarvan ook de AGF sectors iets kan leren. Zorg dat je aanwezig bent op elk eetmoment – en dat worden er steeds meer – dan ben je zo relevant mogelijk. Maar wat vooral duidelijk is: de sector heeft de marketing niet voor elkaar. Uit pure passie ligt de focus op nóg lekkerdere komkommers of tomaten maken. Terwijl het toch vooral om slim verleiden gaat.

Het Voedingscentrum roept ’Eet meer groente’, Albert Heijn laat wederom met de moestuintjes zien hoe moeilijk telen is en de boer en tuinder hebben al jaren de ’gun-factor’ mee. De voedingsbodem was nog nooit zo vruchtbaar om de consument te verleiden tot meer consumptie van groente. Dit vraagt wel om meer slimme en creatieve marketeers die al vele A-merken groot hebben gemaakt. Heb je ooit wel eens een blikje energy drink gedronken? Veel consumenten zullen diep in hun hart de smaak niet echt waarderen, maar worden helemaal lyrisch van het ‘energie-effect’ en TV beelden van stoere mannen die op bikes over rijen auto’s springen. En dat terwijl groente en fruit toch écht een beter verhaal hebben.

 

(deze blog is eerder verschenen in de Levensmiddelenkrant)