Online boodschappen doen wordt populairder

door: Sonny Duijn

De consument gaat zijn wekelijkse boodschappen de komende jaren veel vaker online doen. Het internetaandeel in de omzet van supermarkten groeit van 1,6% nu naar 9% in 2025, verwachten wij. Tegelijkertijd veranderen fysieke supermarktwinkels. De grotere worden belevingswinkels: met een groter aandeel van vers, meer informatie over producten, meer technologie en meer persoonlijke benadering. Verder voorzien wij een toename aan kleine supermarkten in de stad, gericht op de gemaksconsument en de dagelijkse boodschappen.

Onlineboodschappendoenwordtpopulairder.pdf (445 KB)
Download

Van alle bestedingen die een consument doet, gaat op dit moment ongeveer 17% online. Vooral uitgaven aan diensten (als concertkaartjes en vliegtickets) worden volop online gedaan, maar voor producten is dit ook steeds meer het geval. Dat online aandeel in de bestedingen zal groeien naar 33% in 2025, verwachten wij.

Dat boodschappen nog niet vaak online worden gedaan, heeft mede te maken met de hoge winkeldichtheid van supermarkten. Binnen elke drie kilometer zijn in ons land 10 grote supermarkten te vinden (CBS). Naast de bereikbaarheid beperken ook de ruime openingstijden en het grote assortiment van fysieke supermarkten de opkomst van ‘online boodschappen doen’ tot dusverre. Supermarkten zijn vaak lang en soms ook op zondag open. De consument maakt daar dankbaar gebruik van. Het percentage van de huishoudens dat op zondag boodschappen doet steeg sinds 2007 van 28,1% naar 67,5% (GfK).

Ondanks die beperkende factoren zien wij vanaf het huidige niveau veel groeipotentie voor het online bestellen van boodschappen. Over 2015 was de online marktomzet ongeveer EUR 389 miljoen, op een supermarktomzet van EUR 34,3 miljard. Naar schatting zal deze markt in 2025 ongeveer EUR 3,7 miljard groot zijn.

De digitalisering gaat de komende jaren een grote invloed hebben op het supermarktlandschap. De consument zal uit gemak en tijdsbesparing vaker de wekelijkse boodschappen online doen. Supermarkten maken het online bestellen van boodschappen toegankelijker, om marktaandeel vast te houden. Dat heeft onder meer te maken met de aanwezigheid, groei en dreiging van nieuwe partijen in de markt.

Wij verwachten een verdere opkomst van kleine stadssupermarktwinkels, gericht op kleine boodschappen en verse/kant-en-klare producten. In het segment supermarkten tussen de 400 en de 1000 vierkante meter verwachten wij wel een inkrimping.

Anderzijds zullen grote supermarkten meer inzetten op beleving bij de consument. Dat kan via een groter aanbod van versproducten, combinaties met speciaalzaken of horeca, veel informatie over producten en daarop aansluitend een groter belang van technologie.

Deze analyse is onderdeel van de reeks digitale transformatie in sectoren. Eerder werd ‘Digitale transformatie: geen sector ontkomt er aan’ gepubliceerd. Hierbij werd gekeken waar de verschillende sectoren zich op de digitale transformatie matrix bevinden. Deze aflevering richt zich op de invloed van digitale transformatie op de supermarktbranche. Daarbij wordt ook de invloed van andere relevante ontwikkelingen meegenomen.