‘Lean for Logistics’: continue verbeteren creëert nieuwe routines en flexibiliteit

door: Bart Banning

lean for logistics

De logistieke sector moet zo efficiënt, effectief en klantgericht mogelijk werken om hun klanten op hun wenken te bedienen. De logistieke uitdagingen zijn steeds complexer waardoor constant vernieuwen, verbeteren en aanpassen cruciaal is.

Dit continue verbeteren, waarbij de klant centraal staat, moet nieuwe routines op de werkvloer opleveren. Innovatiekracht wordt aan de basis gemobiliseerd zodat verbeteringen en kostenverlaging dagelijkse kost worden. Dit zijn de belangrijkste conclusies uit het rapport ‘Lean for Logistics: de basis voor uw route naar succes’ van ABN AMRO in samenwerking met TLN en L-Logic, dat vandaag is gepubliceerd.

Continue verbetering begint bij de medewerkers

Opdrachtgevers vragen logistieke dienstverleners steeds vaker om oplossingsgerichte activiteiten. Hierdoor staan zij voor de uitdaging efficiënter en meer kostenbewust te opereren, zonder concessies te doen aan flexibiliteit. Nieuwe technologieën, diensten, producten en processen stellen steeds nieuwe eisen aan werkstandaarden die voortdurend worden bijgeschaafd. Gemotiveerde medewerkers die proactief hun werkprocessen evalueren en verbeteren, verhogen volgens ABN AMRO het concurrentievermogen van de organisatie. Voorwaarde is dat continu verbeteren routine wordt op de werkvloer.

Ondernemers moeten niet sturen, maar coachen

Constante vernieuwing vereist de juiste cultuur en infrastructuur. De aansturing van medewerkers door het management verandert van sturend naar coachend. Dit vergt een grondige cultuuromslag. Deze nieuwe aansturing past bij de huidige tijd, waarin meer behoefte is aan creativiteit, autonomie en resultaatgerichtheid. Deze stijl van leidinggeven is volgens ABN AMRO nog lang niet voor alle logistieke dienstverleners vanzelfsprekend. Zo opereren relatief veel bedrijven nog traditioneel. Deze nieuwe managementstijl wordt zichtbaar zodra leidinggevenden problemen niet langer zelf willen oplossen, maar medewerkers de ruimte geven dit te doen.

Multidisciplinaire teams bieden meeste kans op succes

Het is belangrijk vanaf het begin dicht op de werkvloer te blijven en teams te vormen. Het bewust samenbrengen van medewerkers van verschillende afdelingen binnen een team vergroot het onderlinge begrip en leidt tot betere en structurele oplossingen. “Constant vernieuwen, verbeteren en aanpassen is voor logistieke dienstverleners de enige manier om succesvol te blijven. Dit betekent vaak dat de bedrijfscultuur ingrijpend moet veranderen. Het management krijgt een faciliterende rol, terwijl van medewerkers wordt verwacht dat ze kritisch naar hun werkomgeving kijken”, vertelt Bart Banning, Sector Banker Transport en Logistiek van ABN AMRO. “Vreemd genoeg moet continue vernieuwen een routine worden. Hierdoor wordt de nieuwe manier van werken in de organisatie geborgd. Dat kost tijd, maar maakt de weg vrij voor een succesvolle organisatie die open staat voor vernieuwing en de klant bij alles wat zij doet als startpunt neemt.”

Rapport-Lean-for-Logistics.pdf (2 MB)
Download