Insights Live 2016 – Dag 4 – Meerwaarde bieden in een kantelende wereld

sfeerimpressie Insights Live donderdag, Hannie Verhoeven Fotograaf-1

Verwondering, verbazing, spanning en enthousiasme, dag vier van de Insights Live Week doet niet onder voor een wedstrijd op het ABN AMRO World Tennis Tournament. Inspirerende sprekers laten het publiek uit de sectoren Bouw, Transport & Logistiek en Industrie op een andere manier naar de wereld en de toekomst kijken. De gevierde architect Rem Koolhaas en zijn dochter Charlie geven hun visie op wereldsteden en architectuur. Serial entrepreneur Michiel Muller deelt zijn geheim. En hoogleraar Ruud Veltenaar laat de zaal achter met heel veel stof tot nadenken.

In Zara kleding al Starbucks drinkend Facebooken op je Macbook. Is dat globalisatie? Is er nog authenticiteit te ontdekken in onze mainstream wereld? Kunstenares en fotograaf Charlie Koolhaas legt grote steden vast en laat ons door haar lens onverwachte mogelijkheden en nieuwe sociale groepen en subculturen zien.

selectie voor sfeerimpressie Insights Live donderdag, Hannie Verhoeven Fotograaf-3Charlie Koolhaas:

“In het Westen hebben we het arrogante idee dat de hele wereld steeds meer op ons gaat lijken, maar het tegendeel is waar. In grote steden als Kanton en Dubai, waar talloze verschillende nationaliteiten naast elkaar leven, zie je nieuwe vormen van multiculturaliteit en tolerantie ontstaan. In Dubai kan je op het strand bijvoorbeeld prima in bikini naast een vrouw in burka liggen. Ook ontstaan er zeer specifieke hybride culturen.”

Als voorbeeld geeft Koolhaas de Afrikaanse gemeenschap in Kanton, de megacity waar ze zes jaar woonde.

“De Afrikaanse gemeenschap is diep geworteld in Kanton. Deze mensen vragen om een recreatie van hun Afrikaanse cultuur in China. Als gevolg zie je een interessante mix van Chinees-Afrikaanse winkels en producten ontstaan. Daarnaast wordt er een totaal nieuwe populatie van Chinees-Afrikaanse kinderen geboren die een compleet andere kijk hebben op ras, identiteit en politiek.”

Geen vreemde gebouwen meer!

selectie voor sfeerimpressie Insights Live donderdag, Hannie Verhoeven Fotograaf-5Ook haar vader Rem Koolhaas, door dagvoorzitter Rens de Jong aangekondigd als de godfather van de moderne architectuur, kijkt op een andere manier naar de wereld. Volgens zijn dochter plaatst de wereldberoemde architect zijn gebouwen in culturele context en kijkt hij naar de interactie tussen gebouw en omgeving. Rem Koolhaas neemt zijn spectaculaire gebouw voor de Chinese staatstelevisie als voorbeeld.

“Wij zijn geen Westers bedrijf dat onze ideeën aan China opdringt, met het gebouw wilden we de transitie van China naar de moderne periode weerspiegelen. Iedereen kan zien dat dit gebouw niet het oude, maar het nieuwe China vertegenwoordigt. Ook was het een kans voor de mensen in de Chinese bouwsector om te laten zien waar ze toe in staat zijn. Een interessante ontwikkeling is dat de nieuwe president van China het gebouw vreselijk vindt. Hij heeft zelfs opgeroepen tot een ban op ‘vreemde gebouwen’ en pleit voor meer traditionele architectuur. De ironie is dat de bevolking zich afzet tegen het regime en het gebouw daarom juist omarmd.”

Maar Koolhaas is niet alleen geïnteresseerd in wereldsteden, ook het platteland heeft zijn aandacht. “Je ziet in de woestijn van Nevada nu zogenaamde server farms ontstaan. Vol met gebouwen die niet gemaakt zijn voor mensen, maar voor robots en machines. Dat is een hele nieuwe manier om naar architectuur te kijken. Bovendien bestaat slechts 2 procent van de aarde uit steden, we kunnen het overige deel niet negeren. Daarom kijk ik nu naar het platteland. Wat gebeurt daar allemaal? Er verandert veel onder onze neus zonder dat we het doorhebben.”

Schoolvoorbeeld

selectie voor sfeerimpressie Insights Live donderdag, Hannie Verhoeven Fotograaf-6Hij brak het monopolie van de ANWB met Route Mobiel, dreef grote spelers als Shell en BP tot wanhoop met zijn onbemande Tango tankstations en wil het nu Albert Heijn en Jumbo lastig maken met online supermarkt Picnic. Maar volgens serial entrepreneur Michiel Muller is het niet zijn doel om gevestigde organisaties te ontwrichten. Muller:

“Als je met een innovatie komt die voordeel biedt, veranderen consumenten vanzelf hun gedrag.”

Dat is ook meteen de belangrijkste les van Muller. Zijn nieuwe start-up Picnic is daar het schoolvoorbeeld van. De online supermarkt bezorgt boodschappen gratis en op tijd thuis. En altijd voor de laagste prijs. Bestellen kan eenvoudig via de app.

“We sjouwen al jaren met zware boodschappen of moeten uren wachten op de bezorger, met Picnic is dat verleden tijd. We hebben het concept vanaf de start samen met een groep consumenten ontwikkeld. Het grootste verschil zit ‘m in het bezorgmodel. Dat van Albert Heijn is erg duur en niet efficiënt. Wij gaan niet telkens op en neer, maar rijden op vaste routes en tijden.”

Picnic is al een groot succes in Amersfoort. Het komende jaar zullen de elektrische miniatuurversies van de vertrouwde SRV-wagen ook in andere steden verschijnen.

Van welvaart naar welzijn

selectie voor sfeerimpressie Insights Live donderdag, Hannie Verhoeven Fotograaf-7Ook het inspirerende verhaal van filosoof en hoogleraar aan de London Business School Ruud Veltenaar draait om het bieden van meerwaarde. Volgens Veltenaar transformeert onze wereld zich in sneltreinvaart naar een volgende fase in onze beschaving. Een wereld vol autonome auto’s en computers die rechtstreeks communiceren met ons verstand. Een wereld waar de focus verschuift van welvaart naar welzijn en van ego naar eco. Veltenaar: “De wereld is aan het kantelen. Er is behoefte aan ecologische, economische en spirituele meerwaarde. Om relevant te blijven moeten we mee kantelen. Dat kan alleen door meerwaarde te bieden. Traditionele business modellen gaan op de schop. Philips verkoopt straks geen lampen meer, maar light as a service. Met als gevolg dat hun lampen opeens veel langer meegaan.” De transformatie van onze wereld wordt ook in werking gezet door de exponentiële groei van steeds goedkopere technologie.

“Een robotarm kostte in 2011 nog 450.000 euro, nu nog maar 20.000 euro. En dankzij sensoren beschikken spelers in de industrie over een schat aan informatie. Een groot deel van de wereld is straks 10 keer zo goedkoper, sneller en beter dan de rest. Daarom is het juist nu belangrijk om na te denken over je meerwaarde. Niet het hoe of wat, maar waarom ben ik hier? Als dat onderdeel is van wie je bent, staat je kompas de juiste kant op. Zelfs in een kantelende wereld.”

Ook na afloop van Insights Live 2016 op de hoogte blijven van de laatste publicaties?

Schrijf u in en stel zelf uw nieuwsbrief samen. Selecteer de onderwerpen en de gewenste frequentie en u wordt actief op de hoogte gehouden van de laatste publicaties op Insights. Bevalt het niet? U kunt uw selectie op ieder moment aanpassen of zich weer uitschrijven.

 

Foto’s: Hannie Verhoeven