Big data in de Retail bezien vanuit klantperspectief

door: Henk Hofstede , Saskia van de Scheur

Big data bestaat al lang. Kort gezegd betekent het dat je gegevens over klanten en hun gedrag verzamelt en analyseert. Met de komst van nieuwe technologieën nemen de mogelijkheden hiervoor toe, ook voor retailers zelf. Dankzij wifi, bluetooth, gezichtsherkenningssoftware en iBeacons kunnen zij steeds makkelijker data ín de winkel verzamelen. Vaak moet de consument hier toestemming voor geven.

Data-analyse kan retailers waardevolle informatie opleveren. Bijvoorbeeld om in te schatten welk product iemand wil kopen. Nu, of later (predictive modelling). Ook kan het voor hogere conversie en bonbedragen zorgen, onder andere door gepersonaliseerde aanbiedingen te tonen wanneer iemand in de buurt is. Big data kan dus nogal wat voordelen hebben: meer omzet, hogere marges, grotere klanttevredenheid en -loyaliteit. Tenminste, zolang je de data goed toepast. Logisch, zou je denken. Maar juist dat blijkt in de praktijk nog vrij lastig, onder andere door de vaak gebrekkige kwaliteit van de gegevens.

Andere veronderstelling: big data zou goed zijn voor consumenten. Terecht? Dat is de vraag, want weten we eigenlijk wel wat die consument zelf wil? Wanneer is hij bereid zijn persoonlijke gegevens met winkeliers te delen, en wanneer niet? Hoe gesteld is hij op zijn privacy? En maakt het daarbij uit of hij iets online of offline koopt? Om hier achter te komen, heeft ABN AMRO in december 2015 en januari 2016 een onderzoek onder 1.500 consumenten in Nederland laten uitvoeren. In dit rapport lichten we onze bevindingen toe en geven we u een kort stappenplan: hoe ga je als winkelier om met big data.

Big-Data-in-de-retail-klantperspectief-def.pdf (2 MB)
Download