Insights Live 2016 – Dag 5 – Robots en creatieve ondernemers veroveren de wereld

sfeerimpressie Insights Live vrijdag, Hannie Verhoeven Fotograaf-1-1

Dat jongensdromen uitkomen, bewijzen niet alleen de spelers op het ABN AMRO World Tennis Tournament. Ook de verhalen van ondernemers Laurens Groenendijk en Nalden lezen als een jongensboek. Zij nemen de zaal vol ondernemers in de TMT, Leisure en Zakelijke dienstverlening mee in de droomstart van hun start-ups Treatwell en WeTransfer. Maar eerst is het tijd voor een ander soort droom. Een droom die nu werkelijkheid lijkt te worden. The robots are coming!

Robots en creatieve ondernemers veroveren de wereldAan het begin van het seminar denkt 75 procent van de zaal dat hun baan in de toekomst niet overgenomen kan worden door robots. Martin Ford, schrijver van het boek ‘Rise of the Robots’, snapt deze sceptische houding wel. De afgelopen 100 jaar hebben wetenschappers al vaker alarm geslagen, maar nooit kwam hun voorspelling uit. Volgens Ford is het echter net als het sprookje ‘De jongen die wolf riep’. De jongen slaat zo vaak vals alarm dat de mensen uit het dorp hem niet meer geloven. Tot de wolf echt komt.. Volgens Ford staan we aan de vooravond van een grote ontwrichting van de arbeidsmarkt.  De robots komen eraan en zullen steeds meer van onze banen overnemen. Waarom is het nu geen vals alarm?

Ford: “Ten eerste hebben we te maken met een exponentiele groei van technologie. Robots kunnen steeds meer en in zo’n hoog tempo dat we er straks door overvallen worden. Ten tweede worden robots steeds slimmer. Ze helpen niet alleen meer bij het zware werk in de fabriek, maar gaan ook zelf nadenken. Deze ontwikkeling heeft effect op alle sectoren. Als iemand jouw baan over kan nemen door je maar lang genoeg te bestuderen, loop je gevaar. Het gevolg is dat er een heleboel banen uit de lagere- en middenklasse zullen verdwijnen. Robots zijn tenslotte nooit ziek en vragen nooit om een dag vrij.”

Maar in de toekomst komen er toch gewoon nieuwe banen voor in de plaats?

“Er komen zeker nieuwe banen. Bijvoorbeeld bij bedrijven als Google. Maar deze banen zijn niet toegankelijk voor de gemiddelde mens en bovendien zijn het er ook lang niet genoeg. Uiteraard is dit geen goede ontwikkeling voor de economie. Het is mooi als je dankzij robots goedkoper kunt werken, maar wat als de helft van de bevolking geen baan en dus geen geld meer heeft om je producten of diensten af te nemen? Dat zou desastreus zijn. Er moet iets gebeuren. Met mijn verhaal wil ik mensen aan het denken zetten en de discussie op gang brengen.”

Treatwell wil de allergrootste worden

Robots en creatieve ondernemers veroveren de wereldDat laatste is Ford zeker gelukt. Na zijn presentatie denkt nog maar 55 procent van de zaal dat hun baan in de toekomst niet overgenomen kan worden door robots. 20 procent minder dus dan aan het begin. Alleen creatieve denkers lijken nog geen gevaar te lopen. Zoals ondernemers met lef en vernieuwende ideeën. Maak kennis met Laurens Groenendijk: medeoprichter van het beauty boekingsplatform Treatwell. Groenendijk en zijn medeoprichters wisten het bedrijf acht maanden na de oprichting voor een bedrag van 34 miljoen euro te verkopen. Vier start-ups voor beauty boekingen uit Europa gaan nu verder onder de naam Treatwell. Toch kost Treatwell op dit moment alleen nog maar geld.

Groenendijk: “De salons op Treatwell dragen gemiddeld zo’n 15 procent per boeking aan ons af. Maar er is veel geld nodig om een marktplaats te bouwen. We moeten op grote schaal investeren in verschillende kanalen om consumenten te bereiken. Door alles vervolgens te optimaliseren, kom je tot een werkend business model. Het zal nog een paar jaar duren voor we winstgevend zijn. Bij een internetbedrijf draait alles om experimenteren en optimaliseren. Met snelheid en kapitaal is nu het doel om de allergrootste van Europa te worden. Want it’s difficult to build a marketplace, but it’s even harder to kill it.”

Rollercoaster

Robots en creatieve ondernemers veroveren de wereldTijd voor het volgende Nederlandse succesverhaal: WeTransfer. Vrijwel elke Nederlander heeft wel eens een bestand via de dienst verstuurd. Medeoprichter Nalden heeft onlangs een investering van 25 miljoen dollar binnengesleept om te groeien in de Verenigde Staten. Sinds de oprichting van WeTransfer in 2009 zit hij in een rollercoaster.

Nalden: “Samen met Bas Beerens zocht ik naar een gebruiksvriendelijke en nieuwe manier om grote bestanden te versturen. In de eerste maand hadden we tot onze verbazing meteen 50.000 gebruikers. Vanaf dat moment was het een kwestie van het bijbenen van ons virale succes. Je moet ineens een echte organisatie worden. En dat ging met vallen en opstaan.”

Nalden deelt zijn lessen graag met het publiek. Zo is storytelling volgens hem heel belangrijk.

“Je moet je verhaal zo goed mogelijk kunnen vertellen. Op deze manier trek je het juiste talent aan. Want de mensen maken het verschil. Ga op zoek naar mensen die je aanvullen en met verschillende petten kunnen schakelen. In het begin was ik niet alleen oprichter, maar ook schoonmaker en support-medewerker. Inmiddels werken er 50 mensen op ons kantoor in Amsterdam. Hier zijn we continu bezig om de gebruikservaring te optimaliseren. De interface van WeTransfer is voor ons het allerbelangrijkste. Hoe je website er aan de voorkant uitziet, bepaalt of mensen je techniek omarmen of wegblijven.”

Een lust voor het oog

Robots en creatieve ondernemers veroveren de wereldEn met de interface zit het wel goed. WeTransfer is extreem gebruiksvriendelijk en laagdrempelig, maar ook nog eens een lust voor het oog. Grote merken staan te dringen om te adverteren.

Nalden: “We hebben bewust niet gekozen voor banners, maar voor een meer esthetische vorm van fullscreen advertising. Aantrekkelijke beelden die prikkelen.”

Niet alleen grote merken krijgen een platform op WeTransfer, het bedrijf geeft elke maand 300 miljoen impressies weg aan opkomende kunstenaars en artiesten.

“Ons platform wordt veel gebruikt door muzikanten om muziek weg te geven aan fans. Het voelde dan ook niet meer dan logisch om heel actief in te zetten op onze link met de creatieve industrie. Onder de naam The Creative Class hebben we bijvoorbeeld invloedrijke muzikanten en kunstenaars gevraagd om hun visie te delen. Door je te verbinden aan deze creatieve toplaag creëer je vertrouwen onder gebruikers en adverteerders.”

Nu is het tijd om Amerika te veroveren. Binnenkort opent WeTransfer haar eerste kantoor in Los Angeles.

 

Verder lezen over deze onderwerpen?

  • Column: ‘Van mobiele data naar een betere én veiligere gastervaring‘ (Leisure)
    Veiligheid is een essentieel onderdeel van elke bezoekerservaring. In een tijd van toegenomen dreiging is een goede voorbereiding op rampscenario’s daarom essentieel. Slimme inzet van de mobiele telefoon biedt daarvoor interessante nieuwe mogelijkheden.

 

Ook na afloop van Insights Live 2016 op de hoogte blijven van de laatste publicaties?

Schrijf u in en stel zelf uw nieuwsbrief samen. Selecteer de onderwerpen en de gewenste frequentie en u wordt actief op de hoogte gehouden van de laatste publicaties op Insights. Bevalt het niet? U kunt uw selectie op ieder moment aanpassen of zich weer uitschrijven.

 

Foto’s: Hannie Verhoeven