Insights Live 2016 – Dag 3 – koken met supercomputers, crowdbutching en toekomst boodschappen

sfeer Insights Live 2016 woensdag Hannie Verhoeven Fotograaf-1

Op dag drie van het ABN AMRO World Tennis Tournament zijn alle ogen gericht op titelfavoriet Marin Cilic. De Kroaat wordt door toernooidirecteur van het World Weelchair Tennis Tournament Esther Vergeer ‘the next generation’ genoemd. Voordat we op het veld kijken naar de toekomst van het toptennis, is het tijd om in een andere toekomst te duiken. Die van de agrarische-, retail- en foodsector. Een derde van de zaal vol ondernemers denkt dat computers ons binnen één tot drie jaar zullen adviseren in ons werk. Wat als machines slimmer worden dan de mens? Is dat een bedreiging of een kans? Worden we dan productiever of juist overbodig?

Maak kennis met Watson: de supercomputer van IBM werd in 2011 wereldberoemd toen hij meedeed aan de populaire Amerikaanse quiz Jeopardy! en de twee beste spelers ooit met de grond gelijkmaakte. Maar Watson kan meer dan alleen spelshows winnen. Aan het woord Nicky Hekster, Technical Leader Healthcare & Lifesciences van IBM Benelux:

“We produceren elke dag een verbluffende hoeveelheid aan ongestructureerde data: van foto’s en tweets tot weersvoorspellingen en video’s. Informatie waar ondernemers een schat aan waardevolle informatie uit kunnen halen. Maar hoe? Waar reguliere computers gemaakt zijn om alleen gestructureerde gegevens als cijfers en tabellen te verwerken, helpt Watson ons om grote hoeveelheden ongestructureerde data te analyseren en daar wijsheid en kennis uit te halen. Het systeem verwerkt 400 miljoen A4tjes aan data per seconde, begrijpt menselijke taal en wordt slimmer door interactie. De mogelijkheden zijn eindeloos. Nu al wordt Watson ingezet voor kankeronderzoek door de enorme hoeveelheid beschikbare medische literatuur te analyseren. Maar vrijwel elke branche kan betere beslissingen nemen met hulp van Watson.”

Watson vs chefkok

selectie sfeer Insights Live 2016 woensdag Hannie Verhoeven Fotograaf-5Dat we nog niet volledig kunnen vertrouwen op technologie, bewijst de humanoïde robot Nao. De zorgrobot raakt zo van slag van de microfoons dat hij van het podium valt. Ook dagvoorzitter Rens de Jong krijgt hem niet meer aan de praat. Snel door naar de volgende spreker: Onno Kokmeijer. De chefkok van tweesterrenrestaurant Ciel Bleu vertelt over zijn persoonlijke ervaringen met Watson. Want koken kan de supercomputer ook al. Kokmeijer mocht het programma ‘Chef Watson’ als eerste in Europa testen. De meesterkok was op zijn zachtst gezegd sceptisch.

“Toen IBM mij belde over een samenwerking met Chef Watson had ik na een half uur pas door dat het niet over een persoon, maar over een computerprogramma ging. Ik dacht dat het niks voor mij zou zijn. Maar toen ik er eenmaal mee aan de slag ging was ik flabbergasted. En dat ben ik nog steeds.” Chef Watson maakt razendsnel verbindingen tussen ingrediënten en geeft binnen een fractie de beste suggesties voor een recept. Kokmeijer: “Koken blijft mensenwerk, maar Chef Watson inspireert mij enorm. Het programma geeft soms onverwachte en verrassende suggesties en dat triggert mij weer om nog creatiever te zijn. Tijdens een demonstratie wilde ik bijvoorbeeld tiramisu maken. Chef Watson stelde toen tiramisu met blauwe kaas voor. Klinkt vies, maar het bleek verrukkelijk!”

Crowdbutching

selectie sfeer Insights Live 2016 woensdag Hannie Verhoeven Fotograaf-7Geen revolutionaire technologie, wel vernieuwend: het crowdbutching concept Koopeenkoe.nl. Op de website kun je een deel van een Hollandse koe kopen. Pas wanneer de koe volledig is verkocht, wordt het dier geslacht. Het deel van de koe krijg je vervolgens in de vorm van een rundvlees pakket thuisbezorgd. Een pakket bevat alles: van worst tot biefstuk. Oprichter Yvo van Rijen wil een alternatief bieden voor de vleesindustrie: “Eet minder vlees, maar wel goed en traceerbaar vlees. Dat is het motto van Koopeenkoe.nl. De dieren hebben een goed leven gehad en mijn klanten weten precies waar hun vlees vandaan komt.” Het concept slaat aan. Inmiddels heeft Van Rijen ook koopeenvarken.nl en koopeenkip.nl gelanceerd.

Beste Start-up Award

selectie sfeer Insights Live 2016 woensdag Hannie Verhoeven Fotograaf-6Tot slot is het tijd voor de uitreiking van de Beste Start-up Award. De drie genomineerden: online supermarkt Picnic, bloemenservice Bloomon en DYANNE store, een nieuw retail concept voor vrouwen. De aanwezigen in de zaal roepen Picnic tot winnaar uit. De online supermarkt brengt boodschappen gratis thuis, altijd voor gegarandeerd de laagste prijs. Nu alleen nog in Amersfoort en Leusden, maar binnenkort ook in andere steden.

Verder lezen over deze onderwerpen?

  • Publicatie Big data in de Retail bezien vanuit klantperspectief (Retail)
    Data-analyse kan retailers waardevolle informatie opleveren. Bijvoorbeeld om in te schatten welk product iemand wil kopen. Nu, of later (predictive modelling). Ook kan het voor hogere conversie en bonbedragen zorgen, onder andere door gepersonaliseerde aanbiedingen te tonen wanneer iemand in de buurt is.
  • Column Digitale landbouw, een sterk verhaal (Agrarisch)
    De wereldwijd groeiende vraag naar voedsel is geen nieuw gegeven. De landbouw staat voor een uitdaging en dat biedt kansen. Bijvoorbeeld voor vakbekwame agrariërs en voor bedrijven die diensten of producten leveren die de productiviteit of efficiency verbeteren.

Ook na afloop van Insights Live 2016 op de hoogte blijven van de laatste publicaties?

Schrijf u in en stel zelf uw nieuwsbrief samen. Selecteer de onderwerpen en de gewenste frequentie en u wordt actief op de hoogte gehouden van de laatste publicaties op Insights. Bevalt het niet? U kunt uw selectie op ieder moment aanpassen of zich weer uitschrijven.

Foto’s: Hannie Verhoeven