Passie alleen is niet genoeg, capiche?

door: Rob Morren

Kort geleden gaf ik een presentatie op de Bellavita Expo ’The excellence of Italy’ in Amsterdam RAI over trends in de voedingsmiddelenindustrie. Natuurlijk hoort hierbij een bezoek aan de 150 Italiaanse producenten die hun waar vol trots uitstalden. Consumenten, restaurateurs en retailers konden naar hartenlust proeven van de beste producten uit Italië. Van truffel tot pizza, van prosciutto tot Chianti. Van Hollandse zuinigheid was geen sprake. Een bezoek aan Bellavita maakt een lunch of diner overbodig. Bezoekers werden verder vermaakt met workshops van de beste chefkoks en vinologen. Gezien de vele Nederlandse bezoekers, is Italië niet alleen als vakantieland erg populair.

Elk jaar importeren we voor 900 miljoen euro Italiaanse producten. We eten 50.000 ton pasta en we drinken 37 miljoen liter Italiaanse wijn. Nog lang niet zoveel als de 107 miljoen liter uit Frankrijk, maar toch een enorme hoeveelheid flessen. Nederlanders hebben Italiaans eten al lang geleden in hun hart gesloten en zijn kenners. Hoewel een Italiaanse restauranthouder eens tegen mij verzuchtte: “Nederlanders sturen gerust een bord pasta terug naar de keuken onder het mom ‘Het is niet gaar’, terwijl er toch echt ‘pasta al dente’ op de menukaart staat.”

Italiaanse producten moeten het vooral hebben van hun ambachtelijke uitstraling en perfecte smaak. Met veel passie probeerden producenten op Bellavita Expo uit te leggen waarom deze gerechten zo lekker smaken. Helaas zijn zij de Engelse taal niet goed meester. Bovendien lijken Italianen te worstellen met de verkoop van het product. Zelfs de grootste signalen van potentiële kopers -‘Oh,wow, perfecto’ –  waren geen aanleiding voor de aanbieder om te vragen: “wil je mijn product gaan gebruiken?” Het bleef enkel bij een trotse lach.

Hollands ondernemerschap

Dan kan je toch alleen maar trots zijn op de uitstekende talenkennis en handelsmentaliteit van Nederlandse ondernemers. Hun oerdegelijke voedingsproducten stralen weliswaar minder Italiaanse passie uit, maar gaan de gehele wereld over. Alleen passie voor je product is dus niet voldoende. Je moet het ook kunnen verkopen en je logistiek perfect regelen. Het is uiteindelijk toch ’de vent in de tent’ die bepaalt of je succesvol bent en jouw product in het schap of op het bord terecht komt.

 

Deze blog is eerder verschenen op Levensmiddelenkrant.nl