Digitale transformatie – Virtuele showroom zet de automotive keten op zijn kop

door: Theo de Kort

Digitale transformatie – Autoretail

De autobranche heeft in al haar onderdelen te maken met digitale transformatie. De volle impact moet nog tot uiting komen. Daar waar het verkoopmodel van de business de consument ontmoet (B2C) melden zich nieuwe spelers. Tegelijkertijd ontplooien fabrikanten en importeurs verkoopinitiatieven. De verkopen van nieuwe personenauto’s halen niet langer oude niveaus en er is al sprake van overcapaciteit.

Automotive scoort sectorbreed hoog  in de matrix, zowel op het behalen van efficiencywinst als op de mate van verandering van nieuwe product-markt-combinaties (PMC). De zelfrijdende ‘connected car’ is  nu nog de stip aan de horizon, maar iedere fabrikant is er druk mee. De bedreiging  van nieuwe partijen als Apple en Google is voelbaar; partijen met een digitale voorsprong, die hun product natuurlijk niet via een traditioneel verkoopkanaal in de markt zullen zetten. Digitale transformatie vanuit  automotive perspectief is zeer  veelzijdig. De focus in dit rapport is daarom gericht op slechts één aspect: de retailfunctie  van de showroom.

In de reeks “Digitale transformatie in sectoren” verscheen op 3 december als eerste:  Digitale transformatie na de hype: elke sector, elk bedrijf krijgt er mee te maken. Dat rapport was het “framework” voor de nadere analyse per sector, waarvan dit rapport er één is.

Autoretail_Digitale-transformatie.pdf (382 KB)
Download