Groei van online retail biedt franchisenemers kansen

door: Sonny Duijn

De markt voor online winkelproducten groeit snel. De consument blijkt het mede daarom belangrijk te vinden dat in fysieke winkels expertise en persoonlijke benadering wordt geboden. Franchisenemers in de sector kunnen van die combinatie van behoeften profiteren. Als zelfstandig ondernemer hebben ze veel vrijheid om creatief te zijn en daarmee de sfeer van persoonlijke benadering te creëren.

Tegelijkertijd kan men profiteren van het online kanaal van de formule, dat schaalgrootte heeft. Echter, de verdeling van de inkomsten uit internet is een punt waarop franchisenemers en –gevers vaak botsen. Het is daarom van cruciaal belang dat het economisch herstel wordt aangegrepen om hier kraakheldere afspraken over te maken.

Franchising is het afgelopen decennium flink in populariteit gegroeid. Binnen de detailhandel waren rond de eeuwwisseling ongeveer 9600 vestigingen waarin franchisenemers hun activiteiten ontplooide. Inmiddels zijn dit er een kleine 15.800.

Het volledige document kunt u hier vinden:

Branche-Update-Franchise.pdf (214 KB)
Download