Floranews.com stelt 5 vragen aan Jan de Ruyter (ABN AMRO)

door: Jan de Ruyter

Voor de mensen die je niet kennen, wie ben je en wat doe je?
Mijn naam is Jan de Ruyter. Ik ben sectormanager Plantaardige sectoren bij ABN AMRO. Wij hebben elf regionale agriteams in Nederland met specialistische agrarische relatiemanagers. Zij onderhouden de contacten met onze relaties en hun netwerk. Ik ben binnen onze organisatie verantwoordelijk om kennis over mijn sectoren te verzamelen en te delen. Dat doe ik intern om mijn collega’s op de hoogte houden van de ontwikkelingen en extern door middel van presentaties en rapporten. Deze sectorkennis gebruiken wij ook om ons kredietbeleid te bepalen. Tevens draag ik de visie van ABN AMRO uit in de contacten met bijvoorbeeld LTO/Glaskracht en Economische Zaken.

Wat maakt deze functie zo bijzonder?
Het is vooral bijzonder dat ik veel ontwikkelingen kan volgen in alle schakels van de sierteeltketen en daarbuiten. Van veredelaar tot consumenten en van consumentenbehoeften tot nieuwe technologie. Daarnaast zijn de plantaardige sectoren een brede groep van ketens met elk hun specifieke eigenschappen. De sierteeltketen is anders ingericht dan de glasgroenteketen en de uienketen weer anders dan de fritesaardappelketen. De verkregen inzichten delen we graag met onze relaties. Vooral bedoeld om de discussie met relaties aan te gaan en wellicht een bijdrage te leveren aan hun strategische beslissingen. Het geeft mij veel voldoening en energie als we hebben geholpen aan de uitvoer van de dromen en plannen van ondernemers.

Welk nieuws heeft jou de afgelopen tijd bezig gehouden?
Vooral de onrust in de wereld houdt mij bezig. Veel mensen zijn op de vlucht en veel bestaande structuren worden verwoest. De migrantenstroom geeft ook in Nederland veel beroering. Als exporterend agrarisch land ervaren we dagelijks de dynamiek in de wereld. We zijn inventief om nieuwe wegen te vinden maar dit kost vaak veel tijd en energie.

Wat zou je graag nog willen oppakken of veranderen?
De tuinbouwsector is sterk geworden door het delen van kennis en informatie. De laatste jaren ervaar ik dat, tegen de ontwikkelingen van Big Data in, veel informatie niet verkrijgbaar is. Ondernemers hebben informatie over de markt en hun eigen positie nodig om strategische keuzes te maken. Ik merk dat veel ondernemers moeite hebben om deze informatie te verzamelen. Ik heb de laatste tijd met veel partijen contact om dit te verbeteren. Ik verwacht dat binnenkort stappen kunnen worden gezet. Transparantie is in mijn optiek een voorwaarde om de tuinbouwketen weer sterk en weerbaar te maken.

Wat ga je dit weekend doen?
Wij zijn al een week op zoek naar een grote kerstboom met kluit. Bij veel tuincentra zijn deze blijkbaar al uitverkocht. Daarnaast gaan we op bezoek bij wat oude vrienden die we, door ons verblijf in Nieuw Zeeland, wat uit het oog verloren waren.

Deze blog is op 18 december 2015 verschenen op Floranews.com