Digitale transformatie: geen sector ontkomt er aan

door: Jacques van de Wal

Digitalisering is momenteel dé drijvende kracht die zorgt voor innovatie, een sterke dynamiek en structurele veranderingen in sectoren. Vaak wordt er gesproken over ‘digitale disruptie’, maar dat is een beetje een gehypte term. In een aantal cases is er zeker sprake van disruptie. Maar, niet elke sector zal met digitale disruptie te maken krijgen. Maar, hype of niet, aan digitale transformatie ontkomt geen sector. Geen bedrijf. In deze publicatie schetsen we een framework om meer zicht te krijgen op de gevolgen en verschillen per sector.

Digitalisering driver achter veranderingen in bedrijfsleven

Digitalisering is niet van gisteren. Bedrijven in alle sectoren van de economie zijn al decennia bezig om met de inzet van informatie- en communicatietechnologie (ICT) hun bedrijfsprocessen efficiënter en effectiever te maken. Ook heeft ICT natuurlijk veel nieuwe producten opgeleverd en zijn er hele nieuwe sectoren door gecreëerd. Variërend van hardware tot software en diverse soorten dienstverlening. Op de arbeidsmarkt zijn er veel nieuwe banen bijgekomen, niet alleen binnen de ICT-sector zelf. De ‘social media manager’ was 10 jaar geleden nog een volstrekt onbekend fenomeen. De invloed van digitalisering op het bedrijfsleven is de laatste jaren sterk toegenomen. Waar in het verleden digitalisering en de inzet van ICT in veel sectoren belangrijk waren, bijvoorbeeld bij complexe administratieve processen in de financiële sector. Digitalisering werd ingezet om processen goedkoper en beter te maken. Wat we nu de laatste jaren zien is dat nieuwe ondernemingen de markt betreden, waarbij de inzet van digitalisering wél centraal staat. Spotify, Uber, AirBnb, voor iedereen bekende voorbeelden. De concepten van deze bedrijven zijn heel verschillend, maar de inzet van ICT is hier niet ondersteunend, maar staat centraal. Deze en andere ondernemingen (startups zijn het vaak al lang niet meer) zorgen voor grote veranderingen in sectoren en hebben soms een disruptieve invloed. Er zullen ongetwijfeld nog meer van dit soort bedrijven bijkomen. In de financiële sector zijn er veel nieuwe bedrijven die zich met (vaak een specifiek deel van) betalingsverkeer bezig houden. Maar, er gaat geen ‘Spotify’ in elke sector komen. Hoeveel varianten van deze bewering je ook voorbij ziet komen. En toch gaat de invloed van digitale transformatie aan geen sector of bedrijf voorbij. Waarom is dat dan?

Download hier het hele rapport:

Digitale_transformatie_sectoren_dec2015.pdf (397 KB)
Download