Sportstadions als levend experiment voor wereld van de toekomst

door: Stef Driessen

Het connected stadium biedt sportclubs en stadions interessante mogelijkheden om extra inkomsten te genereren. Bovendien is het een ideaal laboratorium voor technologieën die onze toekomstige leefwereld gaan bepalen.

Amerikaanse sportstadions zijn al enkele jaren getuige van een opmerkelijk fenomeen. Direct bij het begin van de rust komt een ware uitloop van supporters op gang. Een half uur of langer zonder mobiele verbinding blijkt voor veel jeugdige sportfans te veel gevraagd. Dat betekent namelijk ook een half uur zonder social media en de mogelijkheid om de wedstrijdervaring met hun netwerk te delen. En waarom kunnen ze die herhalingen niet gewoon terugzien op hun telefoon?

De verantwoordelijke koepelorganisaties reageerden direct adequaat. Zowel de Major League Baseball, National Football League en de National Basketball Association hebben een Chief Information Officer aangesteld. Met als één van de belangrijkste taken: het stimuleren van de connectiviteit in de stadions. Een kostbare uitdaging, vanwege het grote aantal te faciliteren gebruikers per vierkante meter en de zich razendsnel ontwikkelende technologie.

Veelbelovende verdienmodellen

Een analyse van projecten in Amerikaanse stadions, maar ook in Europese multimediale voetbaltempels als het Madrileense Bernabéu, het Londense Wembley en de Amsterdam ArenA, toont aan dat daar veelbelovende verdienmodellen tegenover staan. Nog los van het feit dat ook Europese stadions de komende jaren te maken krijgen met het nieuwe supporterssegment Millenials. Zij beschouwen mobiele diensten niet als een leuke extra, maar als een cruciale voorwaarde voor stadionbezoek.

Allereerst levert de mogelijkheid content te delen via social media niet alleen een betere bezoekerservaring, maar ook een schat aan gratis exposure. De Amerikaanse carrier AT&T onderstreept dit met cijfers vanuit de laatste vier Super Bowl-stadions. Tijdens de 2011-editie verwerkte het stadion in Dallas in totaal 177 GB, oftewel 500.000 social media posts met foto’s. In 2014 verstookte het New Yorkse MetLife Stadium 624 GB, oftewel 1,8 miljoen geïllustreerde posts.

Krachtig kanaal

Een snelle internetverbinding betekent ook een directe communicatielijn met elke individuele bezoeker. Dit krachtige kanaal kan worden ingezet om een brede selectie premium services aan te bieden, al dan niet gestroomlijnd via de eigen app. Bijvoorbeeld een abonnement op directe herhalingen, camerabeelden vanuit interessante invalshoeken en andere unieke content waarover het stadion kan beschikken. Naast extra inkomsten genereer je zo een rijkere gebruikerservaring.

Zoals elke mobiele marketeer weet, levert zo’n intieme één-op-één relatie met de klant ook een schat van data op. Wat zijn de voorkeuren en wensen van de bezoeker en hoe kunnen we daar het beste op inspelen? Zulke waardevolle inzichten laten zich goed vertalen naar gepersonaliseerde marketingcommunicatie. Weet de bezoeker bijvoorbeeld dat de hamburger die hij eerder bestelde in de aanbieding is en dat hij zijn ticket vandaag kan upgraden naar een betere plek?

‘Most connected stadium in the world’

Dit zijn slechts enkele mogelijkheden die binnenkort aan bod komen op de Connected Stadium Summit in het Wembley-stadion. Een passende locatie, die sinds kort officieel tot ‘Wembley Stadium connected by EE’ is omgedoopt. In samenwerking met de FA werkt telecom service provider EE hier namelijk hard aan de ambitie van Wembley ‘the most connected stadium in the world’ te maken. Om zijn naam hieraan te verbinden (de ‘naming rights’) betaalt EE een forse vergoeding.

Logisch, want net als EE zien steeds meer partijen in het connected stadium de ideale showcase om hun innovatieve technologie te introduceren bij een breed publiek. Zo werkt EE hard aan de introductie van het zogenoemde Mobile Edge Computing (MEC). Deze nieuwe communicatietechnologie gaat in de komende jaren een belangrijke rol spelen in de wijze waarop stadions, luchthavens, treinstations en andere publiekstrekkers omgaan met massale bezoekersstromen.

Toekomst

Met zijn Living Lab beschikt ook de Amsterdam ArenA over een spannende showroom voor deze en gerelateerde technologie. Een passende naam, aangezien deze het stadion transformeert in een ‘live experiment’ op het gebied van customer experience, mobiliteits- , energie- en veiligheidsmanagement en allerlei andere baanbrekende technologieën die niet alleen de rol en inrichting van stadions, maar ook onze toekomstige leefwereld gaan bepalen.

Deze column verscheen eerder op Sportnext.nl.