Technologie en innovaties nodig om Nederlandse uienketen te versterken

door: Jan de Ruyter

ABN-AMRO-Uienrapport-2015.pdf (5 MB)
Download

De export van Nederlandse uien heeft genoeg potentie om te groeien van 1,3 miljoen ton uien per jaar tot 2 miljoen ton in 2050. Nederland neemt bij de export van uien 15 tot 20 procent van de wereldmarkt voor haar rekening en is na India de grootste uienexporteur van de wereld. Bovendien nemen de kansen op een hogere afzet toe door de groei van de wereldbevolking en de steeds grotere aandacht voor gezond eten. Door de verwachte toename van de wereldproductie naar 150 miljoen ton in 2050 zijn er dan ook veel afzet- en exportkansen voor de Nederlandse ui. Een grotere aandacht voor duurzaamheid en technologische innovaties kunnen hierbij de zichtbaarheid van de Nederlandse ui vergroten. Dit concludeert ABN AMRO het sectorrapport “De Nederlandse uienketen afgepeld”.

Flevoland en Zeeland koplopers in uienteelt
Flevoland en Zeeland zijn de belangrijkste Nederlandse provincies voor de teelt van uien met 58,3 procent van het totale uienareaal. Sinds 2000 groeide het areaal in Flevoland met 32,3 procent en in Zeeland met 31.7 procent. Zeeland dankt haar koppositie voor handelsbedrijven onder meer aan haar strategische ligging ten opzichte van de havens van Rotterdam en Antwerpen. De intensievere teelt heeft ervoor gezorgd dat het totale areaal in omvang is gegroeid. Het feit dat het areaal in Drenthe, Groningen en Overijssel sterk is uitgebreid, kan er volgens ABN AMRO op wijzen dat veenkoloniale akkerbouwers op zoek zijn naar alternatieven voor zetmeelaardappels.

Nederlandse ui heeft veel internationale potentie

De internationale marktpositie van Nederlandse uienexporteurs wordt sterker door de goede productkwaliteit en de relatief lage prijs. De sterke internationale positie van de Nederlandse ui moet wel voortdurend worden bevochten en is afhankelijk van de marge die elke schakel in de keten kan maken. Zo is het alleen met voldoende marge mogelijk effectief in verduurzaming en innovatie te blijven investeren. Technologische innovaties kunnen de verschillende schakels in de keten versterken en hiermee de keten als geheel. Het is daarnaast van belang een goede en betrouwbare kwaliteit te leveren, want onze internationale reputatie is zo goed als de laatste zending. Het is voor de keten dan ook van groot belang om innovatief te zijn en onderling goede kwaliteitsafspraken te maken. Duurzaamheid wordt een steeds belangrijker thema. Het daarom belangrijk om op dit gebied een herkenbaar Nederlands gezicht te laten zien. Kortom, de Nederlandse ui moet zich op het wereldtoneel meer onderscheiden als een duurzaam product.