Design Your Future

door: Stef Driessen

Van 17 t/m 25 oktober vond in Eindhoven de Dutch Design Week plaats. ABN AMRO’s Team Leisure was aanwezig. Met een inspirerende middag rondom het thema “Design Your Future”. Hierbij gingen vooraanstaande experts in op de rol van (online) design bij het verleiden. Hoe kunnen we de consument van morgen slim en effectief verleiden? Hierbij delen we graag de praktische tips.

Digitaal voorbereid op generatie Z

René Mijs van het toonaangevende izi.TRAVEL nam ons mee in de belevingswereld van generatie Z; een generatie die is opgegroeid met internet en smartphone. Zij zijn gewend hun weg te vinden in een overvloed aan informatie die op hen wordt afgevuurd. Dat heeft gevolgen voor zaken als sociaal contact, multi-tasken, de beschikbaarheid van entertainment en inspiratie en de globalisering van interesses. Ondernemers moeten deze generatie daarom op een andere wijze aanspreken om te worden gehoord. Bovenal moet de boodschap leuk zijn en inspireren om hen te verleiden tot bezoek.

Enkele feiten:

  • 82% van de Nederlandse bevolking heeft een smartphone; voor generatie Z is dit zelfs 97%.
  • Gemiddeld kijkt deze generatie 150 keer en in totaal drie uur per dag op de smartphone naar online informatie. 67% hiervan heeft hiervoor zelfs de beschikking over twee of meer apparaten (bron: Facebook, Q2 2015).
  • 83% van de reizen wordt online geboekt. Vooral de rol van smartphone en tablet valt op. 69% van de consumenten zoekt naar reizen op één van deze apparaten (GFK, augustus 2014).
  • Slechts 44% van de mensen wil pro-actief benaderd worden met relevante reisinformatie. 32% van de mensen geeft aan te willen worden geïnspireerd met interessante verhalen en ideeën (GFK, Augustus 2014).

Praktische tips voor 2016:

  • Wees zichtbaar. Zorg dat je vindbaar bent, vooral per smartphone en tablet.
  • Koppel je merk aan een beleving. Maak gebruik van de mooie verhalen en cultuur om je heen.
  • Werk samen met musea en andere cultuurinstellingen en creëer boeiende verhalen die de identiteit van de regio versterken.
  • Investeer in rijke multimediale informatie en minder in technologie. Gebruik bestaande (open) technologie platformen als izi.TRAVEL, Facebook, Twitter en Instagram om effectief uw doelgroep te bereiken, te verleiden en te inspireren.

De laatste trends in webdesign

De website van een onderneming vervult meerdere rollen; het is een visitekaartje (eerste indruk), online showroom en winkel/boekingsplatform. Jeroen Wilhelm van het innovatieve Elkeplek.nl beschrijft de laatste trends op dit gebied. Volgens Wilhelm heeft Airbnb voor een revolutie gezorgd in het webdesign; “Zij weten heel goed hoe je functioneel design kunt mixen met beleving.” Ook de website elkeplek.nl heeft veel van dit effectieve webdesign ingezet.

Wilhelm noemt enkele aandachtspunten die bij de opzet van zijn eigen site van belang zijn geweest:

  • Er is aandacht voor een goede presentatie van foto’s en video’s (direct zichtbaar en niet verstopt).
  • De grote hoofdfoto op de achtergrond is de sfeermaker en geeft de beleving weer. Let wel op wie je op de foto zet. Daarmee geef je een beeld van de doelgroep die je wilt verleiden.
  • Besteed aandacht aan buttons; die moeten intuïtief en duidelijk zijn.
  • Verwerk in je website ook goed de relatie met social media.
  • Er is gekozen voor een flat, strak design met ‘opgeruimde’ vormgeving.

Trends voor 2016:

  • Grote visuals en zo min mogelijk tekst.
  • Parallax effect; werken met lagen die over elkaar heen schuiven (soms semi transparant).
  • Verborgen knoppen die als verassing opduiken als je er over heen scrolt.
  • Hero Background; fotosliders en filmpjes die op de achtergrond worden afgespeeld en aanklikbaar zijn.

En het allerbelangrijkste is dat de website goed werk op alle mobiele devices. Ruim 50% (of meer) van het bezoek van grote websites verloopt via mobiele apparaten. Hoe prettig is een bezoek aan je eigen website nu? Waar liggen de verbetermogelijkheden? Wij zijn benieuwd!