Virtual Reality nieuwe realiteit toeristische sector

door: Stef Driessen

Het gebruik van virtual reality breekt door in de toeristische sector. Zowel reisbureaus als pretparken gebruiken deze technologie steeds effectiever bij het verleiden van nieuwe gasten. Het ellenlang zoeken en vergelijken is straks verleden tijd. Ook voor de verwende consument wordt het boeken van een reis of ticket weer een beleving op zich.

Het populaire South by South West Interactive festival in Texas voorspelt haarfijn wat de digitale trends van het komende jaar gaan worden. Dit jaar was virtual reality (VR) was een de meest gehoorde buzzwords. VR biedt de mogelijkheid om je in een levensechte driedimensionale omgeving te bewegen met behulp van een speciale bril (‘head-mounted display’) . Nu komen echter alle factoren bij elkaar die VR van spannend experiment naar mainstream consumententechnologie gaan promoveren. De techniek wordt volwassen. En met dank aan Samsung wordt het ook steeds beter betaalbaar.

Adembenemend

De belangrijkste factor is geschikte content. Nederlandse bedrijven als WeMakeVR en Jaunt spelen mee in de internationale ‘content champions league’. Zo liet Jaunt, de start-up van de Nederlandse serieondernemer Arthur van Hoff, zijn geïnteresseerden een uitgebreid ‘survivalparcours’ afleggen, inclusief bergbeklimmen, basejumpen en een diepzeeduik. Dankzij de zeer levensechte 3D-filmtechnologie van Jaunt werd de ervaring van deze duik voor veel bezoekers letterlijk adembenemend. Dat is gaaf. Ook voor Jaunt zelf. Want mede hierdoor kon zij kort geleden Walt Disney verwelkomen als nieuwe investeerder. De Amerikaanse leisure-gigant steekt maar liefst 65 miljoen in de Nederlandse VR start-up.

Try before you fly

Volgens Mark Zuckerberg is Travel een belangrijk toepassingsgebied voor Virtual Reality. De Facebook-founder, die liefst 2 miljard dollar in VR investeerde, verwacht dat reisaanbieders deze technologie vaker gaan in zetten om potentiële klanten ‘lekker te maken’. Verschillende partijen hebben deze ‘try before you fly’-benadering al omarmd. Waaronder de Marriott-hotelketen, Thomas Cook en het nationaal verkeersbureau van de Amerikaanse staat British Columbia. Die laatste investeerde een half miljoen dollar in het produceren van VR-content om de Noord-Amerikaanse staat op aantrekkelijke wijze neer te zetten. In ‘The Wild Within VR Experience’ krijgen geïnteresseerden via de Oculus Rift een 3D-rondleiding langs de uitgestrekte kust, om vervolgens een trekking door het indrukwekkende regenwoud te maken. Vanwege het grote succes produceert het toeristisch bureau nu nieuwe content en kunnen bezoekers naar verluidt straks virtueel skiën, om hierna een zwemtocht met zeeleeuwen te maken.

Papierloze brochure

De Marriott-hotelketen reisde haar Amerikaanse vestigingen af met een Teleporter roadshow. Marriott liet deze virtuele tour produceren door Framestone, dat ook de special effects voor de film Gravity deed. Gasten konden in de lounge een virtuele tour maken langs internationale vestigingen en hun omgeving. Zoals het indrukwekkende uitzicht vanaf Tower 42 in Londen en de ontspannen sfeer op het Wai’anapanapa Black Sand Beach in Maui. Om de ervaring nog levensechter te maken, vernevelde een speciale blower zout water in het gezicht van toeschouwers.

Wie dat ook wil meemaken, kan één van de vijf Britse concept stores van Thomas Cook binnenwandelen. Iedereen kan daar gratis kijken naar wat de reisorganisatie zelf een ‘papierloze brochure’ noemt. Zo biedt de batterij Oculus Rift-brillen een uitgebreide driedimensionale blik op Cook’s eigen Sentido resorts. Inclusief bloemen, zee en andere prikkelende vakantiegeuren. Volgens de organisatie moet het boeken van een reis geen vervelend huiswerk zijn, maar een inspirerende ervaring. En die ervaring is zojuist geüpgraded naar de 21ste eeuw. Dat is wel zo prettig. Daarom aan u de vraag: “Hoe gaat u uw boekingsproces de komende maanden upgraden?

Deze column verscheen eerder op Pretwerk.nl.

Nb. Wilt u meer weten over wat VR kan betekenen voor uw organisatie? Meld u zich dan snel aan voor de Dutch VR Days. Die lopen van 29 oktober tot 1 november. ABN AMRO heeft nog een [zeer] beperkt aantal kaarten te vergeven aan haar relaties in de Leisure, Travel & Hospitality. Dus wees er snel bij!