Pop-up shops in de sierteelt: succes verzekerd?

door: Jan de Ruyter

In winkelcentra en parken, op beurzen, evenementen en zelfs het strand: de laatste tijd kom ik in drukke gebieden steeds meer pop-up shops en mobiele winkels tegen. Vaak gaat het om een tijdelijke combinatie van een leegstaande winkel met creatief ondernemerschap. Er worden nieuwe producten aangeboden, waarbij de voorkeuren van consumenten meteen worden getest. Dit maakt de kans op een succesvolle marktintroductie aanzienlijk groter.

Succesvolle pop-ups in de agrarische sector
Ook in de agrarische sector ken ik een aantal voorbeelden van goed bezochte pop-up shops. In september 2014 werd in Amsterdam de Pieperboetiek geopend: een tijdelijke winkel waar maar liefst dertig soorten aardappels verkochten werden. Bijna elke dag werd er wel een evenement rond de aardappel georganiseerd. En in april 2015 ging de Melksalon open. In deze bar kon je bijzondere melksoorten proeven en kopen. Maar er stonden ook lezingen, ontwerpsessies, filmavonden en stadswandelingen op het programma.

Keuzes maken is moeilijk
Ik weet dat het voor producenten van bloemen en planten moeilijk is om nieuwe kleuren, geuren en/of vormen te kiezen voor hun producten. Vernieuwing in de sierteelt zit vaak in verbeteringen op het gebied van ziekteresistentie of het productieproces. De aantrekkelijkheid voor consumenten is niet vaak onderzocht. Het succes van een marktintroductie is hierdoor moeilijk te voorspellen.

Investeerders overtuigen met testresultaten
Voor de teelt van een nieuw product is vaak een investering nodig. Daarbij is de kans op een verkeerde keuze groot. Banken en investeerders gaan daarom op zoek naar onderbouwing voor de gemaakte keuzes. Er zijn veel manieren om deze bewijslast te leveren. Bij projecten met crowdfunding, zoals bijvoorbeeld Kickstarter, wordt snel duidelijk hoe groot de belangstelling is voor een nieuw product of concept. Ook bestaan er websites waar consumenten feedback geven op producten die ze getest hebben. Voor de sierteeltondernemer kunnen tests met consumenten helpen om de kans op succes beter in te schatten.

Voorkeur voor de sierteelt
Het nieuwe initiatief Voorkeur geeft ondernemers in de sierteelt de kans om nieuwe producten te testen in een pop-up shop. Vanaf een goed gekozen locatie kunnen producenten en veredelaars direct in contact komen met potentiële kopers. Door dit te combineren met marktonderzoek ter plaatse, krijgen de ondernemer en zijn financier rechtstreeks feedback op het product. Ik zou graag zien dat deze informatie wordt toegevoegd aan een investeringsplan. Succes is nooit verzekerd, maar een goed onderbouwd plan op basis van marktonderzoek en consumenteninformatie vergroot de kans op een hoog rendement.