Kleding wordt duurder in 2016

door: Sonny Duijn

Branche-Update-retail-2-oktober-2015.pdf (190 KB)
Download
  • Hogere bestedingen bieden ruimte om prijzen kleding en schoeisel te verhogen
  • Economisch herstel geschenk uit hemel voor modezaken die zijn getroffen door sterke winstdalingen
  • Modezaken zullen aanhoudende koersstijging dollar doorberekenen aan klant

Aantrekkende conjunctuur biedt houvast voor prijsverhogingen

De inkooptarieven van kleding en schoeisel worden, mede als gevolg van de koersstijging van de dollar, hoger. Dit noodzaakt moderetailers om de hogere inkoopprijzen door te berekenen aan de consument, verwacht ABN AMRO. Het economische herstel biedt hiervoor volgens de bank voldoende houvast. Zij verwacht dat de economie in 2015 met 2,3 procent en in 2016 met 2,5 procent groeit. Bovendien zullen de consumentenbestedingen dit jaar met 1,7 procent groeien en volgend jaar met 1,9 procent. ABN AMRO denkt dat de consument door de aantrekkende conjunctuur bereid zal zijn hogere prijzen van kleding en schoeisel te accepteren.

Prijsverhoging pure noodzaak voor moderetailers

ABN AMRO benadrukt dat de op handen zijnde prijsverhoging pure noodzaak is voor modezaken, die in de afgelopen jaren zwaar door de crisis zijn getroffen. Zo daalde het bedrijfsresultaat van kledingwinkels vanaf 2010 tot en met 2013 met maar liefst 70 procent. De omzetdaling zette zich in 2014 voort. Hoewel de volumes stabiliseerden, was een prijsverlaging met 1,2 procent nodig om dit te bereiken. De winstmarges zijn volgens ABN AMRO uitermate dun geworden en in 2014 alleen maar verder gedaald.

Dollar wordt een euro waard

De hogere invoerprijzen van kleding en schoeisel worden onder meer veroorzaakt door de waardestijging van de dollar ten opzichte van de euro. Ook de gestegen loonkosten in productielanden maken de import van modeartikelen duurder. ABN AMRO verwacht dat de stijging van de dollar zal aanhouden. Zo zal de dollar ook in het vierde kwartaal verder stijgen en aan het einde van het jaar ongeveer net zo veel waard zijn als de euro. Hierdoor worden de inkoopprijzen in de keten duurder en zullen modewinkels hun prijzen verhogen.