What’s next…… in flex? Payrolling update

door: Han Mesters

Volgend jaar februari organiseert ABN Amro bank in februari wederom het WTT in Rotterdam. Centraal zal dan staan de vraag: What’s next? Dit zal ook het thema zijn voor de bijeenkomst voor klanten in de zakelijke dienstverlening. We zullen dan een rapport klaar hebben dat dieper ingaat op de ontwikkelingen in de belangrijkste deelsegmenten in de sector zakelijke dienstverlening: Human Capital (uitzenders, detacheerders, payrolling, zzp bemiddeling etc), Professional services (advocatuur, accountants, consultants) en Facilities management (schoonmaken, beveiliging). Centraal in de hele sector dienstverlening staat het zoeken naar nieuwe verdienmodellen gegeven de margedruk die in veel sectoren plaatsvindt. Wat payrolling betreft, is er nogal wat onrust over recente jurisprudentie over de payrolling als flex-instrument. Bovendien is er een reele kans dat de arbeidsvoorwaarden waarmee payroll kandidaten te werk worden gesteld, gelijk gesteld worden aan die van de inlener. Dat zou een einde maken aan een van de redenen om payrolling als flexinstrument in te zetten. Genoeg werk aan de winkel dus voor payrollers om hun waardepropositie opnieuw onder de loep te nemen

Payrolling 2.0?

Ook voor payrolling geldt dat dat marges onder druk staan in de verloning en urenadministratie. Tegelijkertijd zien we bij payrollers drie nieuwe groeimarkten:
1. Het verzorgen van backoffice activiteiten voor uitzenders
2. Het ontzorgen van ZZP’ers/freelancers
3. Payroll Plus: de PEO: de Professional Employer Organisation

1. Backoffice voor uitzenders
Ook grote uitzenders richten zich nu steeds meer primair op de werving en selectie en kandidaat: verloning en urenadministratie wordt een niet-kernactiviteit die beter uitbesteed kan worden aan partijen die daar beter in zijn zoals payrollers. Een aantal snel groeiende payrollers halen uit deze uitbesteding de meeste groei.

2. Ontzorgen van freelancers
ZZP’ers vormen een steeds belangrijke klanten groep voor zowel uitzenders als payrollers. Wat kan een payroller betekenen voor freelancers?
1. De freelancer vindt zelf zijn opdrachtgevers. Samen met hen maakt hij afspraken over het werk en het tarief;
2. De freelancer geeft aan het payroll bedrijf door hoeveel uur hij gewerkt heeft en voor welk tarief;
3. Bij akkoord van de opdrachtgever maakt het payroll bedrijf het geld aan de freelancer over;
4. Het payrollbedrijf stuurt de rekening naar de opdrachtgevers.

tentoo

Bron: Tentoo

Handboek voor een wereldburger

werel;dburger

Het inmiddels ter ziele gegane Britse bedrijf The Albany Group had wel een zeer lucratieve doelgroep als klant: de duizenden hoog opgeleide consultants, interim managers en ICT specialisten die een kei zijn in hun vakgebied en van het ene naar het andere goed betaalde internationale project hoppen. Albany zorgde voor de administratieve ontzorging van deze professionals (vaak ZZP’ers), zoals een payroller die ook aanbiedt. Albany ging echter verder: fiscaal advies, het openen van rekeningen in fiscaal vriendelijke landen, beleggingsadvies, estate planning etc. Een combinatie van payrolling, private banking en trust. Het is een combinatie van diensten die bij mijn weten nog niet wordt aangeboden door een partij.

Het lot van de Albany group is als volgt:

In February 2010, The Albany Group ceased trading.

• The North America subsidiary was acquired by a third party and is now ClearPath Workforce Management (www.clearpathwm.com)
• The AsiaPac subsidiary was acquired by a third party and is now Innovare Group (www.innovare-group.com)
• The South America subsidiary was acquired and is now part of Capital Consulting (www.capitalconsultinglam.com)

All EMEA offices have closed and no longer exist.

3. PEO
De PEO gaat verder dan een payroller m.b.t. het overnemen van administratieve taken van een klant.
Definitie van een PEO: ‘A professional employer organization (PEO) is a firm that provides a service under which an employer can outsource employee management tasks, such as employee benefits, payroll and workers’ compensation, recruiting, risk/safety management, and training and development. The PEO does this by hiring a client company’s employees, thus becoming their employer of record for tax purposes and insurance purposes. This practice is known as joint employment or co-employment’.
As of 2010, there were more than 700 PEOs operating in the United States, covering 2-3 million workers. PEOs operate in all fifty U.S. states.
De PEO lijkt daarmee een logische volgende stap voor payrollers.

peo

Hier beneden hebben we nog even de in deze blog besproken 3 varianten in kaart gebracht:

peo 2

Bron: B.O.T.H. : Back of the House

NB: Deze blog is eerder gepubliceerd op: www.flextalks.nl/2015/09/whats-next-in-flex/