Consument van de toekomst komt nog altijd naar de winkel

door: Saskia van de Scheur

Dit jaar krijgt Nederland voor het eerst meer online shops dan fysieke winkels. Dat voorspelde De Volkskrant afgelopen augustus na een rondgang langs verschillende online retail-experts. Slecht nieuws voor de winkel om de hoek?

De verdwijning van vertrouwde zaken uit het straatbeeld voedt in ieder geval de zorg over de toekomst van de winkelstand: gewone winkels maken plaats voor leegstand, in het beste geval komt er een pop-up store. Maar de vraag is of deze zorgen terecht zijn.

ABN AMRO onderzocht hoe consumenten de toekomst van de fysieke winkel zien. Wat blijkt: perspectief is er zeker. Maar dan moeten retailers wel nú nadenken over hun bestaansrecht. Want de omnichannel winkelomgeving breidt zich onverminderd uit, en dat vraagt om nieuwe rollen van fysieke winkeliers.

Consumenten geven per type retailer duidelijk aan waarom ze de komende jaren nog wel naar de fysieke winkel willen komen. Bijvoorbeeld om een product meteen mee te kunnen nemen, het eerst te passen of uit te proberen, of om vragen te kunnen stellen aan een deskundige medewerker. Hoewel sommige online retailers pogingen doen om deze functies te vervullen, hebben fysieke winkels hier nog altijd een voorsprong in.

Het is dus duidelijk wat de consument van de toekomst van de fysieke winkel wenst en verwacht. Om retailers te helpen bij hun keuze voor een nieuwe positionering van hun vestigingen, vertaalden we de behoeften van de klant door naar drie heldere strategische richtingen: ‘efficiency’, ‘experience’ en ‘expertise’. In dit rapport leest u hoe deze richtingen zich van elkaar onderscheiden en bij welke locatietype zij het beste passen. Daarnaast leest u hoe verschillende binnen- en buitenlandse winkelketens hier nu al succesvol in zijn. Online retail heeft de afgelopen jaren zijn relevantie inmiddels bewezen. Nu is de fysieke winkel weer aan zet.

Lees het rapport hier:

Consument-van-de-toekomst-komt-nog-altijd-naar-de-winkel.pdf (4 MB)
Download