Digitaal verleiden keiharde noodzaak verblijfsrecreatie

door: Stef Driessen

De Nederlandse markt voor verblijfsrecreatie staat al jaren onder zware druk. Nederlanders en bijvoorbeeld ook Duitsers boeken inmiddels acht van de tien reizen online. Toch schieten nog veel ondernemers tekort in hun online aanbod. Terwijl dat nu juist de sleutel is, om de moderne consument te kunnen verleiden.

Weet u wat ‘Glamping’ is? Het is een nieuwe Europese trend in verblijfsrecreatie, die zijn naam dankt aan de samentrekking van de woorden glamorous en camping. Ouderwets gezellig kamperen dus, maar wel in een aangenaam luxe setting. Denk aan een door de camping zelf opgezette luxetent, lekker groot en voorzien van een toilet en twee boxspring bedden. Een authentieke ervaring, dicht bij de natuur, maar zonder afstand te hoeven doen van het comfort waaraan consumenten gewend zijn. Met name millenials lopen er massaal warm voor.

Leren van de concurrent

In Nederland introduceerde VacanceSelect haar eigen site Glamping.nl. Een slimme manier om een deel van haar bestaande aanbod op een nieuwe manier in de markt te zetten.

In het populaire vakantieland Spanje hebben slimme ondernemers er ook een nieuw platform voor in de markt gezet. In de Verenigde Staten haalde deze website kort geleden een miljoen dollar startkapitaal op. Zulke initiatieven zijn hard nodig. Onderzoek toont namelijk aan dat het aantal zoekopdrachten naar ‘Glamping’-mogelijkheden in heel Europa door het tentzeil schiet.

Rammelend uithangbord

Nederlandse campings haken helaas nog niet massaal aan bij deze interessante mogelijkheid om een nieuw marktsegment aan te boren. Sowieso lijken lang niet alle ondernemers doordrongen van het feit dat de moderne consument verleid moet worden. Deze missie begint op het internet. Websites zijn vaak niet geoptimaliseerd voor mobiel gebruik, rommelig ingedeeld, voorzien van een verouderd boekingssysteem en hebben weinig aantrekkelijk beeldmateriaal. Met andere woorden: het belangrijkste uithangbord voor het verleiden van de moderne consument rammelt aan alle kanten.

Aantrekkelijk verleiden

Gelukkig zijn er positieve nieuwe ontwikkelingen. Boekingsplatform ElkePlek.nl startte bijvoorbeeld eerder dit jaar vanuit de ambitie om een aanbod van ruim 2.000 Nederlandse recreatiebedrijven op één platform samen te brengen. Het door branchevereniging Recron gesteunde platform kan zo de digitale toegangspoort worden van maar liefst 85 procent van alle Nederlandse campings, bungalows, vakantiehuizen en groepsaccommodaties.

Consumenten kunnen straks eindelijk op één plek terecht om al het aanbod op hun gewenste vakantielocatie te bekijken. En voor de branche zelf is er nóg een aantal extra aantrekkelijke winstpunten. Zo hebben ElkePlek en de Recron afgesproken dat leden een maximaal percentage van slechts 8 procent per boeking afstaan. Dat is aanzienlijk minder dan de vele bekende, met allerhande dwingende voorwaarden schermende boekingssites.

Helpende hand

Tegelijk reikt ElkePlek haar deelnemers de helpende hand bij het online verleiden van de potentiële bezoeker. De ervaring die de betrokken ondernemers eerder opdeden met het huizenplatform Funda komt goed van pas. Zo kunnen deelnemers voor een klein extra bedrag een serie professionele foto’s van hun onderneming bestellen, en een duidelijke plattegrond van huisjes of terrein. Ook kunnen ondernemers klantgegevens en nieuwe trends analyseren, zodat zij hierop kunnen inspelen. Bijvoorbeeld door het bieden van aantrekkelijke arrangementen met nabijgelegen musea, dagattracties, festivals, sauna’s enzovoort. Zo krijgt de consument een relevant vakantieaanbod voorgeschoteld en kan de voorpret direct beginnen.

Deze column verscheen eerder op Pretwerk.nl.