Onszelf opnieuw uitvinden

door: Arjan van Os

Eén ding staat vast. De wereld opent zich en wij moeten daarin meegaan. “Payment disruptors” dragen in grote mate bij aan het nieuwe financiële ecosysteem. Grote en kleine FinTech-bedrijven dagen ons huidige business model uit en dwingen ons om op een nieuwe manier naar onze activiteiten te kijken. Maar in plaats van tegen deze uitdagers te vechten, moeten we de kans aangrijpen om onszelf opnieuw uit te vinden.

Het zijn niet alleen grote technologische organisaties zoals Google en Apple die de wereld veranderen. Het zijn ook kleine start-ups waar we nog niet van gehoord hebben. Deze start-ups zijn flexibel en innovatief, en ze worden niet gehinderd door een verleden. Ze ontwikkelen de API-economie. Een economie waarin bedrijven met de meest functionele API’s op alle niveaus kunnen samenwerken en vernieuwen, terwijl ze applicaties ontwikkelen die alle aandacht opeisen. Door krachten te bundelen met deze sterke start-ups en andere payment disruptors kunnen financiële instellingen hun plaats in de toekomst van de sector veiligstellen.

Omgaan met het ecosysteem

Onderdeel worden van het groeiende financiële en API-gebaseerde ecosysteem, begint met een fundamentele verandering in ons denken. We kunnen niet langer denken en handelen zoals we dat altijd al hebben gedaan. En we kunnen niet uitgaan van hetzelfde business model. We moeten deel uit gaan maken van de nieuwe oplossing, anders blijven we achter.

Door partner te worden met technologische reuzen en slimme start-ups kunnen we samen leren en experimenteren. We kunnen oplossingen creëren die onze klanten de beste producten opleveren, terwijl we voor onszelf een nieuw business model veiligstellen. Het is waarschijnlijk dat klanten binnen afzienbare tijd niets meer hebben aan een pas met ons logo erop om hun betalingen te doen. Daarom moeten we zorgen dat we onderdeel uitmaken van de mobiele applicatie die ze voor hun betalingen gebruiken. En daarvoor is samenwerking cruciaal.

Iedereen draagt bij

De grootste ideeën kunnen bij de kleinste start-ups vandaan komen. Ze leveren producten die precies aansluiten op de klantbehoefte. En doen dat op een veel hoger tempo dan grote bedrijven dat kunnen. Maar om die ideeën op te schalen naar veilige producten die voldoen aan wet- en regelgeving, hebben start-ups banken nodig als springplank. Retailers voegen daar nog een extra dimensie aan toe met loyaliteitsprogramma’s. Als iedere partner zijn expertise inbrengt, ontstaan de beste producten.

 

De sleutel tot succes is het vinden van de juiste combinatie van partners die allemaal de juiste ingrediënten inbrengen. Omdat het niet meteen duidelijk is wat het beste idee is, moeten we continu nieuwe combinaties ontwikkelen, nieuwe mogelijkheden onderzoeken en op elk niveau blijven bijdragen aan lopende discussies over innovatie. Maken we duidelijk op welke manier ABN AMRO een toegevoegde waarde kan bieden, dan hebben we grote kans dat we straks onderdeel uitmaken van “the next great idea”.

Een frisse blik

Start-ups zorgen voor een nieuwe blik op onze klanten. De financiële data die we gebruiken veranderen niet, maar wel de manier waarop we naar de data kijken. Zij zien onze informatie en vragen. Wat betekent het? Hoe kunnen we het op een nieuwe manier benutten? Zo geven ze ons de gelegenheid om onszelf opnieuw uit te vinden en een nieuwe financiële nalatenschap op te bouwen. Eén die wellicht meer oplevert dan wat we nu hebben.

Geduld is noodzakelijk

Het zou een vergissing zijn om nieuwe ideeën bij voorbaat al afwijzen. We moeten ons oordeel over nieuwe innovaties uitstellen tot we er zeker van zijn. Er was een tijd dat niemand verwachtte dat BitCoin – en de onderliggende Block Chain technologie – zouden overleven. Nu wordt duidelijk dat Block Chain een even grote impact op de financiële industrie kan hebben als het http-protocol op het internet. We moeten zorgvuldig iedere nieuwe mogelijkheid onderzoeken, voordat we bepalen of het de moeite waard is om ermee in zee te gaan. Het grote nieuwe idee kan zomaar om de hoek komen kijken.

Patronen doorbreken

Onszelf opnieuw uitvinden betekent hard werken. Het zal niet eenvoudig zijn om los te komen van de oude manier van denken. Het is een uitdaging om barrières te doorbreken en op een nieuwe manier samen te werken. Maar door ons te verbinden met gepassioneerde start-ups kunnen we meer spannende oplossingen ontwikkelen voor veranderende klantbehoeften.

Nu is het tijd om onderdeel te zijn van zoveel mogelijk discussies. Om ons open te stellen voor payment disruptors van alle formaten. Om ons uit te laten dagen. Om de buitenwereld binnen te laten. Om het gesprek aan te gaan met start-up netwerken, zoals Holland FinTech, en aanwezig te zijn op alle platforms waar FinTech-bedrijven en banken elkaar ontmoeten. De wereld stelt zich open. Banken kunnen hun deuren niet langer gesloten houden. Hoe meer we nu meedoen, hoe mooier onze toekomst eruit kan zien.

Bekijk hoe twee FinTech-bedrijven, AcceptEmail en Sign2Pay, nieuwe betaaloplossingen bieden.

AcceptEmail

Winnaar van de Dutch FinTech Award in de categorie “payments”
Over papierloos factureren

Sign2Pay

Over betalen met je handtekening