Kaas is van alle tijden, maar populairder dan ooit

door: Rob Morren

De consument heeft behoefte aan een grotere ‘aaibaarheid’ van haar voedsel en wil een korte psychologische afstand ervaren tot de oorsprong ervan. Zeker als het om producten gaat met een vers en ambachtelijk karakter. Deze behoefte wordt versterkt als producten te linken zijn aan regio’s of de dieren waarvan ze afkomstig zijn.

Kaas past prima in deze trend, ook als het gaat om mozzarella, feta en schapen- of geitenkaas. Deze kazen zijn steeds vaker een vast onderdeel  van onze maaltijd, bijvoorbeeld in maaltijdsalades. Deze heeft zich, mede door de toename in het kant-en-klaar schap in Nederland, Frankrijk en Duitsland, in de afgelopen jaren ontwikkeld tot een volwaardige maaltijd waarbij kaas regelmatig een hoofdrol speelt. Het draagt bij aan de voortdurend stijgende kaasconsumptie in Nederland, Europa en de wereld.

ABNAmro OzgaziDEF

Net als voor vele andere foodsectoren geldt, is de kaasmakerij kapitaalintensief. Met uiteenlopende financieringsoplossingen draagt ABN AMRO bij aan investeringen die efficiëntie, flexibiliteit en kwaliteit vergroten. Zo ook bij onze klant Kaasmakerij Özgazi. In deze video ziet u hoe.

De Nederlandse kaassector geeft met kwalitatief hoogwaardige producten invulling aan de behoefte van de mondiale consument. Dat is iets om trots op te zijn en lukt alleen door scherp te letten op veranderende consumententrends in gemak, smaak en waar we ons voedsel kopen en eten.