Impact kanaalvervaging op de voedingsmiddelenproducent

door: Rob Morren

Bij de bezinepomp stop je allang niet meer alleen voor benzine. Soep en snoep sieren de schappen bij Action en in de Jumbo Foodmarkt worden pizza’s voor je ogen bereid. Ook online kopen we steeds meer eten en drinken.

Vooral de supermarkt met horecakenmerken krijgt veel media-aandacht: vers bereide pizza of sushi is de trend. Tweederde van de supermarktondernemers uit het Distrifood-winkelierspanel verwacht dat het aanbieden van horecaconcepten gemeengoed wordt. Toch wil slechts een derde een horecagedeelte in zijn supermarkt. Het zijn dure vierkante meters die volgens ondernemers beter renderen als traditionele supermarkt. Een opluchting voor producenten van droge kruidenierswaren? Immers, ‘hun’ schapruimte is daarmee gegarandeerd. Toch?

Consumenten kopen weer meer in de supermarkt, maar zijn prijsbewuster als nooit tevoren. Dat is de nieuwe werkelijkheid en daar heeft elke supermarkt last van. Tegelijkertijd wordt eten steeds meer ‘fashion’, het geeft je identiteit. Veel nieuwe horeca- en foodretail-concepten die daarop inspelen, hebben de wind in de rug. Volgende week presenteert het Foodservice Instituut Nederland in samenwerking met ABN Amro de Food 500 ‘Waar koopt Nederland haar voedsel?’ De belangrijkste uitkomst is dat lekker, gemak en ‘betekenisvol’ vers haar opmars doorzet. Dit heeft ook impact op producent en logistiek: van boer tot bord, van grond tot mond.

Keine Fotos!

De kanaalvervaging tussen beleving met eten op meerdere plekken en de ‘simpele’ dagelijkse boodschappen zet door. Zeven must sees voor de producent en boer. Beleef het hier:

  • Shell langs de A2 tussen Utrecht en Amsterdam: een Starbucks en een verse broodjescorner doen je vergeten dat je hier ook kunt tanken.
  • Edeka Zur Heide Frischcenter in Düsseldorf. Hier eet je biefstuk naast de soepstengels. (tip: geen foto’s maken)
  • Jumbo Foodmarkt in Amsterdam of Breda, Van der Valk Versmarkt Voorschoten. ‘Vers, vers, vers’ is hier het credo.
  • Het Foodschap van elke willekeurige Action-winkel. Van soep tot snoep.
  • Markthal Rotterdam, Foodhallen Amsterdam. Beleving en eten komen hier samen.
  • Willem & Drees, Beebox. Niet fysiek, maar online. Kies van welke boer je groente afkomstig is.

Multichannel op productniveau

Het belang van verse categorieën (groente en fruit, vlees, eieren en koelvers maaltijdcomponenten) neemt alleen maar toe, zeker nu het besteedbaar inkomen verbetert en gemak steeds belangrijker wordt in het koopgedrag van de consument. Daarbinnen is vers bereid voor de ogen van de consument aan de grootste opmars bezig. Zien is weten!

Vijf aandachtspunten voor met name de versproducent:

  • De nieuwe werkelijkheid betekent op een andere manier communiceren. Een deel van het productieproces schuift naar voren in de keten. Een vers gemaakte pizza in een supermarkt heeft geen merk, maar krijgt een ‘verskeurmerk’ door bereiding ter plekke. Daar kan geen merk tegenop.
  • Online in contact staan met de consument wordt belangrijker. Multichannel: online en offline informatie over alle denkbare aspecten van het product en het liefst op maat. Hierbij wordt de verpakking minder leidend en het delen van informatie via de smartphone impactvoller.
  • Meer vierkante meters voor horeca en vers bereid op de winkelvloer betekent minder ruimte voor andere producten. Wat is de impact op uw categorie? Kopen we over vijf jaar de boodschappen voor de voorraadkast altijd online?
  • De consument verandert en is – mede door internet – dynamischer in zijn gedrag. Flexibiliteit in product, productie en verpakkingsvormen wordt belangrijker om aan snel veranderende wensen van consument of retailer te voldoen. Daarbij past ook een flexibele en fijnmazige (online) logistiek en zeker voor vers: samenwerking in gesloten ketens met betrouwbare partners die elkaars boodschap versterken. Zij winnen het vertrouwen van de consument. Voor kleinere grossiers ontstaan hier kansen als ze kleinschaligheid combineren met lokale productkennis en uitstekende persoonlijke service.
  • Kan uw bedrijf ook door een horecabril naar de supermarkt kijken? Beleving, gastvrijheid en kennis vermengen zich met efficiëntie en lage prijs. Kortom: echt begrijpen voor welke uitdaging de retail staat door nieuwe concurrentie en de veranderende consument. Daarbij blijft ontzorgen en naadloos aansluiten bij de supermarktformule onverminderd belangrijk.

Stresstesten

Stel dat over vijf jaar de helft van uw producten niet meer via de huidige kanalen wordt verkocht. Wat doet dit met assortiment, logistiek en marges? Loop eens terug vanuit de consument, via retail, logistiek, door uw fabriek naar de grondstofleverancier/boer. Welke afslagen had u kunnen nemen? Welke nieuwe afritten ontstaan? Terug naar de tekentafel?