Voorbereiden op het onbekende

door: Karin Kersten

De regelgeving voor Transaction Banking wordt steeds groter in omvang en impact. En de uitdaging om daarbij klantgericht te blijven – niet alleen te geven waar klanten om vragen, maar ook wat ze nodig hebben – wordt steeds complexer door nieuwe marktspelers en de voortdurende ontwikkelingen in technologie en regelgeving. Als Managing Director Transaction Banking neem ik deel aan talloze discussies over het effect dat dit veranderende landschap op onze branche heeft. Terwijl we ons voorbereiden op de toekomst, zijn we op zoek naar de manieren waarop we zowel professioneel levensvatbaar als klantgericht kunnen blijven.

Alert blijven

Een van de belangrijkste uitdagingen is dat hoewel we weten dat er een grote verandering komt, we nog niet weten hoe die er uit zal zien. Wordt Google Wallet of ApplePay “the next big thing” in Europa? Of wordt “Shake to pay” of “Smile to pay” de trend? Welke technologieën zullen ondernemers en klanten omarmen? Het is nog te vroeg om te zeggen.

Om concurrerend te blijven, moeten we alert zijn. Trends volgen en technologische ontwikkelingen in de gaten houden. Verbonden blijven met zowel onze interne klanten als algemene maatschappelijke trends. Contact leggen met jonge, innovatieve trendsetters en uitzoeken waar zij op zoek naar zijn. De krachten bundelen van ons Innovation Centre en de kennis van onze productspecialisten, salesmensen en service teams. Vragen stellen en anticiperen op antwoorden. Ons voorbereiden op een scala aan mogelijkheden. En met veel van die mogelijkheden experimenteren.

Flexibel zijn

Op de zoektocht naar de beste aanpak moeten we accepteren dat een aantal van onze voorbereidingen niet leidt tot het juiste antwoord. Niet iedere weg die we bewandelen, biedt een oplossing. Maar behendig, flexibel en nieuwsgierig blijven, houdt ons voorbereid op de toekomst van Transaction Banking en onze rol daarin. We moeten ons alle mogelijkheden voor kunnen stellen. Om verschillende hypotheses te onderzoeken. En te weten wanneer het juiste moment is om sommige hypotheses los te laten en te kiezen voor de meest haalbare. Het pad naar het kiezen van de juiste oplossing is weten wanneer je moet stoppen met de verkeerde oplossing.

Onthouden wie we zijn

Grote banken vinden waarschijnlijk een niche door hun omvang. Door het grote aantal transacties kunnen zij een deel van de Transaction Banking-taart uitsnijden. Andere banken zullen de technologie omarmen en bekend komen te staan om hun innovaties die de moderne klant binnenhalen.

Bij ABN AMRO zit het adviseren in het bloed: “Customer Intimacy” en “Fixing Power”. We staan bekend om ons Cash & liquidity management en Trade-oplossingen. In dit veranderende landschap moeten we vooral blijven doen waar we goed in zijn.

Om onze positie te behouden en te vergroten, moeten we continu nieuwe en innovatieve manieren vinden om onze klanten te bedienen. Of dat nu is door onze eigen producten te ontwikkelen, samen te werken met andere financiële of technologische instellingen, of ons te verbinden met Payment Service of Third-Party Providers. We moeten iedere optie onderzoeken die ons naar de toekomst van Transaction Banking kan leiden.

Onze plaats vinden

Geen klant heeft ons ooit gebeld om te bedanken voor de veilige en makkelijke betalingstransactie die we voor hem hebben uitgevoerd vandaag. En dat verwachten we ook niet. Het faciliteren van foutloze betalingen is tenslotte ons werk. Maar het is niet het enige wat we doen. Terwijl we zoeken naar onze plek tussen een groeiend aantal concurrenten en een veranderend technologisch speelveld, moeten we meerwaarde geven aan deze transactie door middel van advies, begeleiding en ondersteuning.

Hoe kunnen wij als betrouwbare financieel adviseur onze klanten de grootste toegevoegde waarde bieden? Onze klanten blijven kennen en begrijpen is de eerste stap. De regelgeving van de overheid is onze leidraad. Nog meer dan nu, kunnen we onze kennis van onze klanten en hun betaalpatronen* omzetten in nuttig advies dat hen helpt bij het managen van kapitaalstromen en het nemen van goed geïnformeerde beslissingen. Daarmee verschuift bankieren van pure transacties naar geïnformeerde relaties.

Voorbereiden op morgen

Er wordt gezegd dat de komende tien jaar evenveel veranderingen plaatsvinden in betalingsverkeer als in de afgelopen 100 jaar. Hoewel er grote onzekerheid bestaat welke weg we hierin het beste kunnen nemen, is dit misschien wel een van de meest spannende en plezierige tijden om in Transaction Banking te werken. We staan aan het begin van grote ontwikkelingen die het aanzien van betalingen voorgoed zullen veranderen. En door alert te blijven, flexibel te zijn, te onthouden wie we zijn en uit te vinden welke rol we spelen, kunnen we samen de toekomst vormgeven.

*met toestemming van de klanten