Hannover Messe toont de kracht van het slimme netwerk

door: David Kemps

De Hannover Messe draaide vorige week om één ding: slimme fabrieken en netwerken. Het thema dit jaar was Integrated Industry, join the Network! Op vrijwel elke stand stonden termen als ‘smart’ en ‘Industrie 4.0’. Nog iets wat me opviel: het belang van samenwerking. Concurrenten stonden gebroederlijk naast elkaar en presenteerden gezamenlijk hun visie op de toekomst van de maakindustrie. De snelle digitalisering van de economie doet ook industriële grenzen vervagen. Resultaat: nieuwe netwerken tussen machinebouwers, elektronica en ICT, waarbij gedeelde competenties voor nieuwe ecosystemen zorgen.

 

Zelfdenkende Lego

Het is dé trend: producten worden slim, processen corrigeren zichzelf en alle schakels in de productieketen – van toeleveranciers tot klant – zijn via het Internet of Things met elkaar verbonden en delen continu informatie. Op de grote stand van SmartFactory in Hal 8 lieten zo’n veertig deelnemers (waaronder Siemens, Bosch Rexroth, SAP en IBM) een slimme productiestraat zien. Deze bestaat uit onafhankelijke, eenvoudig uitwisselbare plug & produce-modules. Eigenlijk zijn het een soort grote Lego-blokken. Aan het begin van de straat krijgt het werkstuk een RFID-chip, en via een centrale server beslist elke module zelf of hij een bewerking uit moet voeren. Producten bepalen dus hun eigen productieproces. Dit zorgt voor optimale flexibiliteit en maatwerk.

SmartFactory
Bron: www.smartfactory.de

Babylonische uitdaging

Een belemmering is nog wel dat elke module een eigen taal spreekt. De module van Festo communiceert bijvoorbeeld niet met die van Bosch Rexroth of Harting. Internationale (open source) standaarden afspreken is dan ook de grote uitdaging om tot een geïntegreerde Smart Industry te komen. Pas dan kan het netwerk op volle kracht opereren. Een kwestie van tijd, gezien de deelname van grote IT-bedrijven als IBM, SAP, AutoCAD en Microsoft aan deze nieuwe ecosystemen. Ook de Duitse politiek neemt het voortouw om snel tot standaardisatie te komen.

 

Veertig miljard voor slimmere productie

De Hannover Messe maakte ook dit jaar weer duidelijk dat de Duitse industrie en overheid vol inzetten op slimme fabrieken en nieuwe netwerken. Grote OEM’ers als Siemens en Bosch zien het als hun core business. Samen met kennisinstellingen, zoals het Fraunhofer Institut en DKFI, investeren ze veel tijd en geld in deze toekomst. Volgens een rapport van PwC pompen alleen al Duitse industriële bedrijven de komende vijf jaar veertig miljard euro in de omschakeling naar slimme, digitale productie. Ze geloven dat je de internationale concurrentieslag alleen kunt winnen door slimmer te produceren en zo kosten te verlagen.

 

Nederland zeer goed vertegenwoordigd

In Hal 4 (Industrial Supply Pavilion) en Hal 2 (R&D) stonden de meeste Nederlandse bedrijven. Met ruim tweehonderd deelnemers behoorde ons land tot de top 5 op deze grootste industriebeurs ter wereld. In Hal 2 gaven een stuk of zes Fieldlabs demonstraties van slimme oplossingen. In navolging van Duits voorbeeld zijn ze onderdeel van de Nederlandse actieagenda voor Smart Industry: nieuwe broedplaatsen voor gezamenlijke innovatieprojecten van bedrijven en overheden.

 

Smart Industry: doorbraak nabij

Uit welke hoek de beslissende stap naar volledige integratie en standaardisatie komt, werd door de grote diversiteit van deelnemende bedrijven nog niet duidelijk. Dat kan een grote OEM’er als Trumpf zijn, of een software-reus als SAP. Meer waarschijnlijk is dat de oplossing ligt in samenwerking tussen ketenpartners. De kracht van het netwerk en het potentieel van Industrie 4.0 staan hoe dan ook als een paal boven water. Meer nog dan de vorige, liet deze editie van de Hannover Messe zien dat de maakindustrie de daad bij het woord voegt. Het gaat nu hard, dus mijn verwachtingen voor volgend jaar zijn hooggespannen.