Drankensector: slimme ondernemers zien het glas halfvol

door: Frank Rijkers , Rob Morren

Superfruits, überfoods en biologische producten: Nederland zit nog lang niet vol van het verlangen naar een gezond en fit leven. We worden massaal te dik, en daar willen we een stokje voor steken. Iedereen neemt zijn verantwoordelijkheid. Voor een ouderwets glas cola komt een flesje water met een smaakje of – als je heel hip bent – zelfs tarwegras in de plaats. En als je dan toch graag frisdrank wilt, neem dan die met stevia; dat is beter voor je. Ondernemers in de drankensector werken samen om in te spelen op de veranderende behoeften van de consument. ABN AMRO kijkt: hoe staat het ervoor in de branche?

(Fris)drank is niet meer van suiker

De cijfers laten zien dat we de afgelopen jaren collectief minder frisdrank kopen. Door de economische situatie zoeken we steeds vaker naar de beste prijs-kwaliteitverhouding, waardoor de omzet van frisdrank onder druk is komen te staan. En als we dan toch een drankje halen, kiezen we liever voor een gezonde, verantwoorde variant. Minder suiker, meer vers en vitaminen. Verantwoorde keuzes, waarvoor we best wat meer willen betalen. Marktaandeel behouden kan door je aanbod af te stemmen op de gezondheidstrends en beter in te spelen op waar en hoe Nederland consumeert. Daarom zie je nu superfruits, groene thee en (vitamine)water de markt meer domineren, schieten biologische koffie- en theetentjes als paddenstoelen uit de grond en zit er steeds vaker stevia in frisdranken in plaats van suiker en aspartaam.

Zet de radio op kanaal ‘klant’

Het grootste deel van de Nederlandse consumenten is geneigd zich te spiegelen aan de sociale bovenlaag. Zie je vandaag een bn’er in de weer met granaatappelsap, zet de klok er dan maar op gelijk dat er morgen in de winkel naar wordt gevraagd. De bovenlaag van de bevolking, die heel bewust bezig is met voeding, bepaalt meestal wat er op termijn in de schappen terechtkomt. Nu staan de media bol van gezond, puur en biologisch, en is transparantie over je producten belangrijker dan ooit. Belangrijke trends, maar uiteindelijk heeft toch de massa de touwtjes in handen. Een voorbeeld: Coca Cola verving in de Verenigde Staten een deel van de suiker in Vitaminwater door stevia. Grote ophef, want de trouwe fans vonden het drankje niet meer lekker. Snel haalde de producent het oude recept uit de kluis om verdere verliezen te voorkomen. Zo blijkt maar weer: smaakbepalers hebben zeker een functie, maar je klanten maken altijd hun eigen keuzes.

Aandacht voor elke schakel in de keten

Door de kleinere afzet en lagere prijzen heeft er in Nederland een flinke consolidatieslag plaatsgevonden. Ondernemers fuseren of nemen andere bedrijven over om zo efficiënt mogelijk te kunnen produceren. Ook door het toegenomen belang van duurzaamheid is samenwerken eerder regel dan uitzondering. Niet alleen wat je verkoopt moet verantwoord zijn, de manier waarop je dat doet net zo goed. Dat vraagt om goede afspraken over alles wat bij het productieproces komt kijken. Van groen vrachtwagentransport tot eerlijke prijzen en van ecologische suikerteelt tot recyclebare verpakkingen; in de ogen van de kritische consument is het al heel gewoon. Naast voordelen voor het milieu, levert samenwerking meer kansen en mogelijkheden op: je vergroot er je aanbod en afzetmarkt aanzienlijk mee.

 ABN AMRO helpt ondernemingen vooruit

Snel schakelen, goed georganiseerde logistiek, slimme fusies: in Nederland doen we het eigenlijk al heel goed. We zijn dan ook een grote speler binnen Europa. Door de aantrekkende economie komt er de komende jaren nieuw (marketing)budget vrij. Daardoor verwachten we nieuwe producten en innovaties in de drankensector die nog beter inspelen op de behoeften van de consument, met een groeiend marktaandeel als gevolg. ABN AMRO denkt kritisch mee met ondernemingen die duurzaam willen samenwerken met andere partijen. Ook kijken we welke financieringsoplossingen het best passen bij hun behoeften: van leaseoplossingen voor productielijnen tot informal investors om groei te financieren. Zo bieden we bedrijven in de drankensector nieuwe kansen op succes in de markt én de maatschappij.