De beleving van verse groente

door: Rob Morren

Vorige maand bezocht ik de Fruitlogistica in Berlijn. Eindeloze hallen met de mooiste stands, veel producten om te proeven en te ruiken en talrijke innovaties. Ik blijf dit soort beurzen en congressen bezoeken om te ervaren, ruiken, proeven, zien, voelen en te ontmoeten. Beleving dus. Hoe anders is het, als ik via mijn smartphone boodschappen bestel.

Online beleving van vers

In de afgelopen jaren is de online verkoop van voedsel in Nederland gegroeid met ongeveer 15 procent per jaar. Maar met krap 500 miljoen euro gaat het slechts over 1,5 procent van de totale dagelijkse boodschappen. Nederland kent een te hoge supermarktdichtheid om een snelle groei van online verkoop te realiseren. Maar er is nog een reden waarom de consument juist verse groente, fruit, vlees of vis via traditionele kanalen blijft kopen. Je wilt het product voelen, bekijken en uiteindelijk (soms) zelf kiezen uit een krat of schap. Albert Heijn maakt dat in het AGF schap nog eenvoudiger. Uit milieuoverwegingen ontdoet zij veel groente en fruit van hun verpakking. Een uitkomst voor duurzaamheid en de versheid, maar een uitdaging voor de sector om op andere manieren dan verpakking meer betekenis toe te kennen aan producten. Gepercipieerde versheid en kwaliteit blijven een uitdaging voor de keten. Zowel in Nederland als in de belangrijkste exportlanden voor verse producten.

 

Zelf gekozen

Consumenten zullen zich bij online gekochte versproducten in toenemende mate afvragen: Had ik dit product (kleur, versheid, formaat, geur, kwaliteit) ook gekozen als ik zelf voor het schap had gestaan?” Als die vraag steeds vaker met ‘ja’ beantwoord wordt, is de keten op de goede weg. De toename in online verkoop van groente en fruit betekent dat consumenten – ter compensatie- vaker op zoek gaan naar betekenisvolle informatie over het product zelf. Van welke boer, welke voedingsstoffen, wellicht zelfs regionale herkomst, wanneer geoogst? Belangrijke redenen waarom in de fysieke wereld Marqt en Ekoplaza de bovenkant van het AGF schap bij servicesupermarkten blijven afsnoepen. Juist online verkoop biedt voor servicesupermarkten de kans om meer te vertellen over de producten. Meer informatie over herkomst en samenstelling? Klik hier! Dit kan alleen als door de gehele keten betrouwbare en betekenisvolle informatie stroomt tot op het scherm.

 

Diffuse versconsument

In het rapport dat ABN AMRO deze maand publiceerde, is ook de consumentenmening gepeild over de manier waarop zij haar verse foodproducten koopt. Daarbij lijkt het voornemen om dichterbij de bron (boer) groente en fruit te kopen, zeker aanwezig maar niet zo prominent als vaak wordt gedacht. Er is vooral sprake van een kanteling in gedrag bij de bovenlaag van de bevolking die zich zal voortzetten. Steeds vaker weet deze consument rechtstreeks de boer of de farmersmarket te vinden en slaat traditionele schakels over. De opkomst van foodmarkets (supermarkt) is een belangrijk teken dat deze trend – behoefte aan authenticiteit- ook meer mainstream wordt. Eén zekerheid blijft: het gedrag van de versconsument wordt steeds grilliger en diffuser. Van online, discount, supermarkt tot speciaalzaak of onderweg. De consument wil gemak, een goede prijs, versheid maar ook beleving en meer en meer exact weten wat hij eet. De ene keer vanachter de pc, tablet of smartphone. De andere keer ‘live’ in de winkel. Veruit de meeste Nederlanders vinden boodschappen doen een beleving, en gewoon leuk.

 

Deze blog is eerder verschenen op www.AGF.nl