Wie zet de bouw op zijn kop?

door: Madeline Buijs

De bouw kruipt eindelijk uit het dal. De bouwproductie steeg in 2014 voor het eerst sinds 2011. Ook voor 2015 en 2016 verwachten we verdere groei van de bouwproductie en zijn er weer voldoende kansen voor groei. De economie en voorlopende indicatoren in de bouw, zoals het aantal afgegeven vergunningen, wijzen hierop. Dit betekent niet dat bouwbedrijven meteen uit de problemen zijn. De bouwsector wordt geplaagd door overcapaciteit waardoor de prijzen en daarmee de omzet en winstgevendheid van bouwbedrijven onder druk blijven staan. Het verleden blijft hen nog wel een tijd achtervolgen.

Zowel de verliezen uit het verleden als de positieve voorspellingen zouden ervoor moeten zorgen dat bouwbedrijven niet op hun lauweren gaan rusten en de betere economische tijden gelaten over zich heen laten komen. Bouwers hebben zelf hun succes in de hand de komende jaren. Maar daar moeten ze wel wat voor doen. Wat bij kan dragen aan het succes van bouwbedrijven en de sector, is grootschalige innovatie. Ik lees weleens dat de laatste grote disruptieve innovaties in de bouw de uitvinding van de thermostaat en de lift eind 19e eeuw waren.

Innovaties in de bouw

Nu betekent dit natuurlijk niet dat er helemaal niet geïnnoveerd wordt in de bouw. In de installatiebranche zie je dat installaties steeds vaker met elkaar verbonden worden en onze woningen daardoor steeds intelligenter worden. Er wordt steeds meer prefab gebouwd, meer in de fabriek in elkaar gezet in plaats van op de bouwplaats, modulair gebouwd, oplichtende verf op de snelweg en zo kan ik nog wel een paar voorbeelden noemen.

Wat al deze innovaties in de bouw gemeen hebben, is dat ze zijn gesegmenteerd. Op verschillende plekken binnen de bouwketen vinden innovaties plaats, maar de bouwketen zelf wordt niet geïnnoveerd. Ik wacht op nieuwe partijen die de bouw op zijn kop zetten. Zoals Google, Uber of AirBnB dat in andere sectoren hebben gedaan. En ik hoop dat dit bouwbedrijven zelf zijn.

Ik begrijp zeker dat innovatie lastig is voor bouwbedrijven. Het duurt vaak enige tijd voordat er met nieuwe innovaties geld te verdienen is. En tijd en geld is juist iets wat bouwers niet hebben gezien de slechte financiële situatie waar veel bouwers zich in verkeren. Wel zou ik bouwbedrijven willen oproepen om innovatie niet links te laten liggen. Innovatie is van levensbelang voor het voortbestaan van de bouwsector en daarmee van de bouwbedrijven. Welke innovatie dat zal zijn, kan ik ook niet voorspellen. Dat is iets dat vanuit de sector zelf moet komen. Wel geven Uber en AirBnB aan uit welke kernelementen disruptieve innovatie in de bouwsector moet bestaan. Het moet klantvriendelijk en gebruiksvriendelijk zijn, snel, betrouwbaar, er moeten veel keuzemogelijkheden zijn, er moet gemak van uitstralen en dit alles voor een goede prijs.

Heeft de crisis ervoor gezorgd dat dit in Nederland nog niet is gebeurd? Het zou kunnen. Maar wat ik vooral hoop is dat het einde van de crisis niet betekent dat bouwers vergeten over innovatie na te denken. Zorg er voor het bouwbedrijf te zijn dat de sector op zijn kop zet. Welke bouwer pakt de handschoen op en komt met de opvolger van de thermostaat en lift?