De voordelen van contactloos en digitaal betalen

door: Stef Driessen

In de horeca wordt vaak nog contant betaald. Elektronisch betalen is echter in opkomst, zeker nu dat steeds vaker ook contactloos kan. Snelheid en efficiëntie staan daarbij voorop. Dankzij één soepele handeling ontstaat meer tijd voor interesse in de klant en verdwijnen drempels bij het opnieuw bestellen.

Contant geld heeft zijn beste tijd gehad. Eigenlijk is de vraag: hoe lang duurt het nog voor de laatste muntjes en bankbiljetten over de toonbank gaan? Dat moment lijkt nog ver weg: zes op de tien betalingen in de horeca gaan nu nog gewoon met contant geld. In de supermarkt is dat al gedaald naar drie van de tien. In de visie van vooraanstaande deskundigen – zoals de Amerikaanse futuroloog en betalingsexpert Brett King – is de rol van cash binnen tien jaar gemarginaliseerd. Vijf jaar later bestaat het volgens hem helemaal niet meer. Digitaal betalen heeft simpelweg te veel voordelen.

Rode loper

Zeker als dat ook nog contactloos kan. Vraag het de uitbaters van het Rotterdamse Ahoy, waar bezoekers sinds kort ook kunnen betalen door hun bankpas langs de betaalautomaat te halen. Voor bedragen minder dan 25 euro hoef je ook geen pincode meer in te voeren. In vergelijking met een pinbetaling scheelt dat gemiddeld zeven seconden en met contant geld zelfs zestien seconden. Dat scheelt omzet, zeker als een paar duizend gasten tegelijk op zoek gaan naar een consumptie. Bovendien bouwt Ahoy haar ‘contactloze infrastructuur’ steeds verder uit, zodat parkerende bezoekers bijvoorbeeld direct door kunnen rijden bij de slagbomen. Over het uitleggen van de rode loper gesproken.

Administratieve rompslomp

Inmiddels kan er met bijna tien miljoen Nederlandse betaalpassen contactloos worden betaald bij ruim 70.000 betaalautomaten. In het eerste kwartaal verdubbelde het aantal contactloze betalingen met ABN AMRO-passen ten opzichte van het kwartaal ervoor. Ook als kleinere horecaondernemer loont het om gebruik te maken van deze nieuwe technologie. Alleen al vanwege de bespaarde tijd en natuurlijk alle administratieve rompslomp die daar verder bij komt kijken. En wat te denken van de verhoogde veiligheid? Zo blijft er meer tijd over om aandacht te geven aan je klanten en hen op hun wenken te bedienen. Goed gastheerschap en hogere omzet gaan vaak hand in hand. Wilt u misschien een lekker stukje appeltaart bij uw koffie?

Meer uitgaven

Zeker als het wat drukker wordt – bijvoorbeeld aan de bar – is het voor de meeste klanten ook prettig om alleen even met hun betaalpas te hoeven zwaaien. Als bijkomend voordeel veroorzaakt die betaling ook geen ‘pijn in de portemonnee’ meer. Zo wordt de drempel om nogmaals te bestellen dus aanzienlijk lager. Uit onderzoek door MasterCard blijkt dat Canadese consumenten met een creditcard die ook contactloos kan worden gebruikt daar bijna 30 procent meer mee uitgeven .

Klantverwachting

Bovendien verwachten steeds meer horecagasten dat betalen contactloos kan, zo blijkt ook uit Brits onderzoek. Volgens de door Big Hospitality gepubliceerde resultaten herkent 60 procent van de Britten inmiddels het logo waarmee horecagelegenheden aangeven dat deze mogelijkheid aanwezig is. Liefst 65 procent gaf aan dat te lange wachttijden bij betaling een goede reden zijn een bedrijf voortaan te vermijden.

Het adequaat willen inspelen op de veranderende wensen van de consument deed toonaangevende Nederlandse partijen als De Efteling, Amsterdam ArenA en NS Stations al besluiten om de uitrol van contactloos betalen te versnellen. Gaat u dit jaar ook versnellen?