8. Nieuwe methodes: enter the playgrounds

door: Steven Peters

HEADER6
“Iemand moet de transitie van ‘oud’ naar ‘nieuw’ begeleiden. Net als de samenwerking tussen corporates en start-ups. Partijen die deze connectie weten te leggen, zijn de winnaar. Maar één ding is zeker: innovatie is geen freeze, waarbij je gaat automatiseren en informatie op een big data-achtige manier verzamelt. Zodat ze in de boardroom achteraf weten dat er de afgelopen maand geen klanten waren. Alleen als je de mens centraal stelt in je organisatie, versnel je innovatie.”
 Arjan Postma – Freedomlab

Optimale kruisbestuiving tussen corporates en creatieve nieuwkomers is een uitdaging. Zo moest ik als mentor wel eens zowel de enthousiastelingen van een start-up als corporate collega’s coachen hoe met elkaar te communiceren om tot een goed experiment te komen. Vereist: een ondernemende cultuur bij de corporate en slim manoeuvreren van de creatieve nieuwkomer. Maar dan nog, hoe breng je dat voor innovatie zo belangrijke spelelement in je bedrijf? De playgrounds van corporate innovatieteams vervullen hier een belangrijke rol.

Spelen is een van Columbus’ eieren om de juiste creatieve mindset te bereiken. En om samen met collega’s, start-ups en klanten te experimenteren. Dit gebeurt succesvol op verschillende corporate playgrounds, waar ze met nieuwe methodes een startbaan voor innovatie bouwen.

Een paar voorbeelden:

  • Creëer een accelerator voor uw personeel, bijvoorbeeld ondersteund door Makerlab
  • Start een gezamenlijk initiatief als 4gconnect van KPN en Sanoma
  • Introduceer ‘Lean startup’-denken in uw bedrijf, zoals Telefonica deed
  • Organiseer bijeenkomsten, zoals het maandelijkse Startupfriday in het ABN AMRO Innovation Centre

Er is niet één methode. Bovendien is innovatie een moving target. Maar u vergroot de kans een verse onderneming te blijven door er tijd voor te maken en op zoek te gaan naar de broodnodige dosis spel in uw bedrijf. Daarmee:

  • maakt u werknemers innovatiever
  • schudt u intrapreneurs wakker en trekt u ze aan
  • voert u experimenten uit
  • sluit u nieuwe (launching) partnerships