Groen licht voor overname NRC door Mediahuis

door: Steven Peters

De overname van NRC Media door het Belgische Mediahuis is een feit, en dat is goed nieuws. Uit het visiedocument ‘Kansen pakken in het Nederlands taalgebied’ dat ABN AMRO vier jaar geleden publiceerde, bleek namelijk al dat Vlaamse en Nederlandse mediabedrijven elkaar goed kunnen aanvullen. Door onderlinge verschillen te omarmen en de sterke culturele kenmerken te combineren, ontstaan er nieuwe kansen voor de Nederlandse én Belgische titels van Mediahuis. We zijn er trots op dat we als M&A-adviseur en financier hebben bijgedragen aan deze succesvolle overname.

Dapper en doordacht

Mediahuis is in 2013 ontstaan door de fusie van twee grote Belgische uitgeverijfamilies: Corelio en Concentra. Dat het op zo’n korte termijn al een dergelijke overname doet, getuigt van lef. En dat Mediahuis graag met Nederlandse partners wilde samenwerken, zegt veel over de visie van het bedrijf en het respect voor de sociaal-culturele verschillen tussen onze landen.

Cultuurverschillen groter dan je denkt

Volgens de gerenommeerde Nederlandse onderzoeker Geert Hofstede moet je de verschillen tussen Nederland en België niet onderschatten. Onze taal is misschien gelijk, onze culturen zijn dat zeker niet. Zo zijn Belgen veel hiërarchischer ingesteld, bovengemiddeld risicomijdend en handelen ze vaker vanuit masculine motieven. Qua cultuur lijken Belgen in veel opzichten meer op Fransen dan Nederlanders.

Vereende krachten

De sociaal-culturele verschillen manifesteren zich op allerlei manieren. Nederlanders willen graag ontdekken, innoveren, vooroplopen. Hierdoor maken we ons nieuwe technologieën snel eigen en staan we open voor nieuwe business modellen. Belgen zijn terughoudender, grondiger en doordachter. Een ster in het perfectioneren van bestaande, beproefde concepten op de lange termijn. Op papier klinkt het als een ijzersterke combinatie. En wie het lukt om beide werelden in de praktijk te verenigen, heeft goud in handen. Dat besefte Mediahuis ook, vandaar dat ze bij de overname graag wilden samenwerken met een aantal Nederlandse partijen.

De rol van ABN AMRO

Tijdens het overnametraject heeft Mediahuis optimaal gebruikgemaakt van onze diensten. Naast onze traditionele rol als financier, verstrekten we sectorinformatie en strategisch advies. Daarnaast brachten we Mediahuis in contact met mogelijke Nederlandse partners en adviseerden we bij de totstandkoming van de samenwerking met Stichting Democratie en Media en Vereniging Veronica. De sectorbenadering en het meerjarig beleid van de bank hebben dus zijn vruchten afgeworpen voor alle betrokken partijen.

Het nieuws van morgen

Het ‘papieren’ medialandschap is de afgelopen jaren in hoog tempo veranderd. Verdienmodellen gingen op de schop, persoonlijk aanbod voor de lezer werd belangrijker en er ontstond een duidelijkere scheiding tussen (gratis) standaard nieuwsvoorziening en (betaalde) verdieping. Het leidde onder andere tot productinnovaties als NRCQ en nieuwe concepten, zoals De Correspondent en Blendle. Het wordt interessant om te zien welke koers Mediahuis met NRC Media gaat varen en op welke manier het bedrijf cultuurverschillen weet te benutten om zijn Nederlandse én Belgische portefeuille te versterken.