4. Frisse ideeën

door: Steven Peters

HEADER4
“Ik vertel klanten dat ze medewerkers ideeën moeten laten bedenken. Dan krijg je vaak terug: ‘Maar die ideeën vinden we niet goed.’ Nee, gek hè? Als ze nooit naar buiten hebben mogen kijken, zien ze de eerste keer niet zo veel. Je moet niet verwachten dat je er na één workshop bent.”
Patrick van der Pijl – Business Models Inc.

Nieuwkomers groeien sneller dan ooit. Internet en goedkopere computerkracht hebben grote startinvesteringen overbodig gemaakt. Zo kunnen frisse, verse ideeën snel worden getest en waargemaakt. Hordes nieuwe ondernemers bewandelen het pad van spelenderwijs innoveren, gewapend met boeken als ‘The Lean Startup’ en ‘Business Model Generation’.

“Ondernemers zouden veel meer business modellen moeten vergelijken. Wat als ik helemaal online ga, of alléén de zakelijke markt bedien? Ik zei eens tegen de directeur van een reisorganisatie: ‘Stel nou dat je alle winkels dichtgooit…’ Hij werd meteen kwaad. Ik had er helemaal níets van begrepen, natuurlijk gingen ze dat niet doen! Ik herhaalde: ‘Nee, stél. Denk als een designer, wat zou er gebeuren?”
Patrick van der Pijl – Business Models Inc.

Gevestigde bedrijven lukt het om uiteenlopende redenen vaak minder goed om flexibel in te spelen op nieuwe omstandigheden en kansen. Dat doet me denken aan een huis verbouwen. Het is makkelijker om een nieuw huis te ontwerpen dan een bestaande woning opnieuw in te delen. Omdat je denken zich aan de muren heeft gehecht, en aan hoe die staan. Ingesleten gewoonten. Denk dan maar eens: echt álle muren weg!