Een nieuw business model? Dat ontwerp je tegenwoordig!

door: Stef Driessen

In een wereld waarin veranderingen elkaar steeds sneller opvolgen, is innoveren geen eenvoudige opgave. Steeds meer ondernemingen bedenken daarom geen nieuwe diensten, maar die ontwerpen ze.

In de Top 10 van ‘Beste luchtvaartinnovaties van 2014’ staan nieuwe diensten waarmee wordt ingespeeld op de behoefte van de reiziger. De enige airliner met twee vermeldingen is KLM. ’s Werelds oudste luchtvaartmaatschappij ontwikkelde in samenwerking met KPN een GPS-device dat passagiers in hun koffer kunnen plaatsen. Dankzij het nieuwe eTrack-systeem kunnen ze hun bagage over de hele wereld volgen. Daarmee behoren zorgen over de bagage voortaan tot het verleden. De nieuwe dienst komt voort uit een interessante discipline waarin informatietechnologie en gedragspsychologie wordt gecombineerd. Bij ‘service design’ staat het perspectief van de consument centraal. Vervolgens worden alle elementen opnieuw ‘ontworpen’ vanuit de centrale vraag: ‘Welke waarde voegt dit toe voor de gebruiker?’

Visualiseren

Die vraag wordt elke dag relevanter. Een bezoek aan een event, hotel, museum of restaurant staat al lang niet meer op zichzelf. Het is ‘quality time’. Met gelijkgestemden, familie, je geliefde of als single. Aan ondernemers de uitdaging om hun aanbod zo te presenteren. Maar ook om alle activiteiten vervolgens naadloos op elkaar te laten sluiten, met de juiste partners en technologie. Service designers spelen hierop in door de klantreis te visualiseren, ontleden en opnieuw in elkaar te zetten. Steeds met de beleving van de consument als centrale leidraad.

Financiers mee krijgen

De Tilburgse hoogleraar Greg Richards constateert dat de decennia lange groei van het aantal events nu hapert. Waarom moet iemand dat ene event überhaupt nog bezoeken? Natuurlijk biedt het inspiratie, een ontmoetingsplaats en ontspanning. Maar is dat voldoende? Waar kan het business model nog verder worden aangescherpt? Hoe worden bezoekers bijvoorbeeld aan elkaar gekoppeld? Organisatoren worden door de hoogleraar Vrijetijdswetenschappen aan het werk gezet met het Business Model Canvas. Hoe de organisator haar financiers vervolgens mee krijgt? Ook financiers houden van visuele hulpmiddelen…

Bedrijfsmodel onder de loep

Niet voor niets is Business Model Generatie – het handboek waarin de methode uiteen wordt gezet – een internationale bestseller. Premier Mark Rutte nam onlangs hoogstpersoonlijk het miljoenste exemplaar in ontvangst. Deze zeer toegankelijke methode stelt ondernemers in staat snel en overzichtelijk hun bedrijfsmodel te analyseren. Om dit vervolgens opnieuw vorm te geven voor de toekomst.
Uit een nieuw rapport van ABN AMRO blijkt dat ondernemers in de event industrie veel baat hebben bij de methode. Met als resultaat dat onder meer wachtrijen worden aangepakt. Dat is mooi, want mensen in lange rijen vermaken zich niet en ze consumeren niet. Tot slot aan u de vraag: ‘Hoe visualiseert u de toekomst van uw onderneming?