5. De trein rijdt. Maar waarheen?

door: Steven Peters

HEADER5
“Je hoort nu bijna alle ondernemers over ‘disengagement’ praten. Ze zijn de kijker, luisteraar of shopper kwijt en zoeken naar nieuwe loyaliteit. Op de vraag ‘Wat moet ik met nieuwe technologie?’, is het antwoord dus duidelijk: de relatie met je klant verbeteren, door die technologie in dienst te stellen van de gebruiker.”
 Arjan Postma – Freedomlab
“Spullen in een rek hangen en wachten tot mensen ze eruit komen halen, werkt niet meer. Bovendien staan productiemiddelen nu tot ieders beschikking, dus de concurrentie komt uit veel meer hoeken. Maar ‘digitaal’ is geen walhalla; Amazon en bol.com hebben het ook moeilijk. Je moet schaal hebben en klanten écht begrijpen, anders heb je geen succesformule.”
Patrick van der Pijl – Business Models Inc.

Voor gevestigde bedrijven kan technologische vernieuwing tot meer efficiency leiden, maar ook tot concurrentie uit onverwachte hoek. In dat geval is stilzitten zeker geen optie, en worden ze uitgedaagd mee te bewegen en zichzelf opnieuw uit te vinden. Niet eenmalig, maar permanent. In de inkomstenspagaat tussen de oude en nieuwe orde, moeten organisaties andere business- en verdienmodellen zien te vinden. Daarin ligt de sleutel naar de toekomst. Wilt u uw bedrijf vers houden, dan zet u deze zoektocht dus hoog op de agenda. Maar wie zoekt, moet wel weten hoe en waarnaar.

“Eindeloze meetings en alles managen? laat dat aan de mensen zelf over. Bij bedrijven als Google is dat erin geramd, net als bij leerlingen op The Nueva School in Silicon Valley. In Nederland zouden we ook een jeugdopleiding moeten hebben waarin we kinderen op een nieuwe manier leren ondernemen.”
Patrick van der Pijl – Business Models Inc.