1. De spelende mens

door: Steven Peters

HEADER1

“De innovatiekracht van je bedrijf zit niet in technologie, maar bij de mensen. Die moet je vertrouwen geven door ze mee te laten denken. Ondernemingen zoeken het vaak veel te ver als het om technologie gaat. De oplossing zit dichterbij dan je denkt, vaak zelfs naast je.”
Arjan Postma – Freedomlab

Spelen is belangrijk voor mensen. Het is dé manier waarop kinderen leren, maar ook voor volwassenen blijft het een levensbehoefte. Dit bleek opnieuw uit een recente aflevering van de documentaire-reeks De kennis van nu. Geef je mensen of apen de keus tussen iets lekkers en spelen, dan kiezen de meeste voor spel. Bij apen zelfs 70%. Goed tegen stress, en voor creativiteit. Spelen helpt je flexibel omgaan met nieuwe eisen en andere omstandigheden. Bovendien schrik je niet zo erg als er iets fout gaat.

“Je hebt nu een hele generatie ‘fundernemers’ die maar wat doen, omdat ze het leuk vinden. Neem de CEO van Spotted by Locals. Reist de hele wereld rond en verdient een beetje. Kan hem het schelen. Maar hij heeft straks een veel steviger netwerk dan Lonely Planet, doordat al die mensen lid van zijn community willen zijn.”
 Patrick van der Pijl – Business Models Inc.

Die attitude moet je cultiveren in deze tijden, als werknemer én als beslisser in een bedrijf. De mens is een spelend wezen, zo stelde de Nederlandse historicus Johan Huizinga in zijn wereldwijd bekende boek ‘Homo ludens’. In 1938 wees Huizinga al op het belang van het spelelement in onze cultuur en samenleving. Ik betoog dan ook dat spelen een van de belangrijkste sleutels is tot een innovatieve bedrijfscultuur. Haal je die verse melk er weer bij, dan kun je zeggen: ‘Spel, de witte motor’.