2. De oudere jongere

door: Steven Peters

HEADER2_new
“Jongleer en speel met verschillende business modellen, daar leer je van. En leg vaardigheden als ‘klantgericht denken’ of ‘waarde toevoegen’ bij medewerkers neer. Niet in een plan uitwerken en aan hele afdelingen tegelijk opdienen. Nee, iedereen moet het zelf begrijpen en gaan doen.”
Patrick van der Pijl – Business Models Inc

Als we jong zijn, hebben we de neiging om meer te spelen. Zo’n beetje tot ons afstuderen, daarna worden we serieuzer en gaat de lol er snel af. Tenminste, zo lijkt het. Waarom zou dat voor ondernemers anders zijn? Met ogenschijnlijk speels gemak zien we vooral jonge bedrijven innoveren. Ze trekken creatief talent en zijn flexibel; dat is hun kracht.

“We leggen innovatie nog te veel bij de IT-afdeling neer, en die krijgen daar hoofdpijn van. Zoek innovatie liever bij de ‘gewone’ medewerkers, door hun creatieve vertrouwen op te peppen. Die mensen werken nu in cubicles, opgevoed in een command & control-structuur met KPI’s: ‘Hier zit je, en dit mag je.’ Maar innovatie gebeurt niet in cubicles, en ook niet aan de hand van KPI’s. Het gebeurt tussen mensen, als je ze het vertrouwen geeft dat hun ideeën waardevol zijn. En dat ze ook foute ideeën mogen hebben.”
Arjan Postma – Freedomlab

Als bedrijf ‘op leeftijd’ kun je twee dingen doen: de oudere jongere in jezelf bevrijden, of wat jongelingen inhuren. Een combinatie lijkt mij het beste. Age is a mentality, zei Neelie Kroes laatst al bij TEDx Amsterdam. Hoe flexibel je bent, hangt niet van je leeftijd af. En daar ben ik het roerend mee eens. Als bedrijf is het dan ook de kunst om orde en creativiteit te verenigen, en het speelse element in je cultuur aan te wakkeren en te verankeren.