Babyboomers aan tafel: vergrijzing en de kansen voor de voedingsmiddelenproducent

door: Rob Morren

Babyboomers aan tafel (10 MB)
Download

In Nederland heeft de consument het qua eten goed: uitstekende producten tegen relatief lage prijzen. De vraag is of de consument nog iets te wensen heeft. Er is één groep consumenten die de foodsector zelden direct benadert: de jonge oudere. De vergrijzing is een grote uitdaging voor de samenleving, óók voor de foodsector.

Deze zogenaamde babyboomgeneratie gaat de supermarkt steeds meer domineren. Het is een groep die te oud is om voor een vitale veertiger door te gaan en te jong voor het verzorgingstehuis. Om deze groep, onder wie een groeiend aantal alleenstaanden, goed te kunnen bedienen, is het nodig dat retailers en producenten de handen ineenslaan.

Meer dan de helft van deze ouderen is rationeel bij het kopen van voedsel en op zoek naar tastbare voordelen. Zij laten zich minder snel ‘verleiden’ en zijn gevoelig voor eerlijke en transparante informatie. Hierbij speelt gezondheid een grote rol.

Producenten kunnen zich hierop focussen, bijvoorbeeld via verpakkingen, portiegroottes, gezondheidsvoordelen en het inspelen op levensmomenten. Maar ook de groep ouderen is niet universeel, bijvoorbeeld qua emoties over maaltijden zoals een onderzoek van Wageningen Universiteit aantoont. Het is dan ook belangrijk ouderen actief te betrekken bij productontwikkeling.

De babyboomgeneratie verandert nog steeds de maatschappij. Een gouden kans voor de Foodsector?