Digitale dubbelgangers

door: Steven Peters

Scott Smith, futurist en oprichter van denktank en adviesbureau Changeist, en Arthur van Hoff, voormalig CTO van Flipboard en mede-oprichter van Jaunt. Twee klinkende namen voor de ABN AMRO Technologie Media en Telecom executive sessie op Emerce eDay. Later die dag ook sprekers op het hoofdprogramma. Een kort verslag van een inspirerende ochtend.

Twee thema’s

De eerste spreker, Scott Smith, laat ons kennis maken met onze digital shadow selve oftewel onze digitale dubbelganger. Een foto van de tweeling uit de film ‘The Shining’ is het startschot voor een verkenning van de vraag hoe om te gaan met deze soms wat ongemakkelijke dubbelganger.  De tweede spreker, Arthur van Hoff, wordt even enthousiast ontvangen. Een smaakmaker van het event, die de volgende dag prominent op de voorpagina van het FD zal staan. Zijn stelling: virtual reality (VR) verandert het gezicht van entertainment de komende jaren. We spitsen onze oren.

Digitale dubbelgangers

Onze online bewegingen laten een spoor van data achter. Data die samen een digitale dubbelganger van onszelf vormen. Big data dus. Scott Smith constateert dat 70% van de exponentieel stijgende hoeveelheid data door mensen zelf gegenereerd wordt. Al deze datafragmenten die van ons op het internet rondslingeren zijn als een soort schaduw, een schaduw waar steeds meer mensen zich ongemakkelijk bij voelen. Dit komt met name doordat algoritmes heel regelmatig tot foute conclusies komen. Een simpel voorbeeld is het inschatten of de gebruiker een man of een vrouw is. Dit gaat nog wel eens fout, wat mensen een onprettig gevoel geeft. Hoe ziet die digitale dubbelganger van mij er eigenlijk uit?

Open de zwarte doos

De term algoritme, lang voorbehouden aan wetenschappers, is de afgelopen jaren een gewoon woord geworden. Maar dat betekent niet dat mensen weten wat er door algoritmes met hun data gedaan wordt. Het ongemak dat Smith signaleert bij mensen is volgens hem het best op te lossen door de zwarte dozen van de datamodellen te openen en zo licht te laten schijnen op de online schaduwen. Zijn boodschap: laat mensen zien welk beeld je van ze hebt opgebouwd en geef ze de mogelijkheid daar invloed op uit te oefenen.

360 graden

Weet u nog? In 2003 werd Second Life gelanceerd, een online virtuele wereld waar u trouwens een paar jaar later ook een virtueel kantoor van ABN AMRO kon bezoeken. Over Second Life horen we niet veel meer, maar virtual reality staat midden in de belangstelling. Arthur van Hoff vertelt over Jaunt, een bedrijf dat technologie ontwikkelt om 360 graden films te kunnen maken, van camera tot software.

Virtual reality: reuzen zetten in

De van oorsprong Nederlandse Arthur van Hoff, serial entrepreneur in Silicon Valley, kiest met een demo van zijn bedrijf Jaunt voor een lichte toon in zijn presentatie. Virtual Reality, het onderdompelen van mensen in een alternatieve virtuele omgeving, is entertainment en zal de komende jaren de wereld van muziek, film en theater op de kop gaan zetten zo betoogt hij. Ook al is massa-adoptie op korte termijn niet te verwachten (volgens de hypecycle van Gartner duurt dit nog 5-10 jaar), dat er iets broeit rondom augmented en virtual reality is duidelijk. Facebook telde eerder dit jaar maar liefst USD 2 miljard neer voor de aankoop van Oculus Rift, in 2012 nog een project op Kickstarter. Daarna volgden co-investeringen door Google Ventures in Van Hoff’s Jaunt (USD 27,8 miljoen), van Google zelf met onder andere Qualcomm Ventures in Magic Leap (USD 542 miljoen) en van Intel Capital in Avegant (USD 9,4 miljoen). Samsung introduceert binnenkort de Gear VR. De markt wordt gemaakt.

De toekomst van entertainment?

De gaming sector loopt voorop in de toepassing van virtual reality aldus Van Hoff. Maar met een beetje fantasie zie je de mogelijkheden voor de hele entertainment industrie. Tijdens het concert op het podium zitten bij je favoriete band, of de beste scene van je lievelingsfilm 360 graden meemaken. Of virtueel op bezoek in een museum in een ander land. Aan de deelnemers van onze sessie te merken is de nieuwsgierigheid groot. Iedereen zet maar wat graag de Oculus Rift op om kennis te maken met een staaltje van het werk van Jaunt. Om zich vervolgens even in een andere wereld te wanen. Soms is het hebben van een digitale dubbelganger vooral gewoon leuk.