Bloemen bezorgen per drone

door: Jan de Ruyter

sierteelt_publicatie_november2014.pdf (3 MB)
Download

Het snelle boeket bij benzinestations of tijdens het bezoek aan de weekmarkt om het huis op te fleuren. Maar ook bij een liefdesverklaring, geboorte, een stille aanbidder, verjaardag, het-spijt-me en nationale rouw hoort bijna altijd een sierteeltproduct bij. Er zijn echter grote verschillen in voorkeuren voor en het gebruik van bloemen en planten in verschillende doelgroepen. De momenten die hierbij een rol spelen, lopen sterk uiteen en zijn vaak cultuurafhankelijk. Ook hebben deze vaak een emotionele lading. Emotie en impulsen zijn dan ook aandachtsgebieden waarop de sierteeltsector kan inspelen. Recent onderzoek van ABN AMRO samen met Dutch Flower Group, Chrysal en Q&A Research, geeft dat aan.

In Europa zijn grote verschillen in het gebruik van bloemen en planten, bijvoorbeeld om het interieur aan te kleden en de tuin bij het huis te betrekken. Om consumenten te prikkelen en te stimuleren sierteeltproducten te kopen is marktinformatie, kennis van consumentengedrag én creativiteit nodig. De ontwikkelingen op het gebied van Big Data en informatie-uitwisseling binnen de handelsketen kunnen helpen om aanbod en vraag nog beter aan elkaar te koppelen.

Kapers op de kust

Nederland is nog steeds een bloemenland met veel consumenten die bloemen en planten waarderen. In veel uitingen keren bloemen terug. Dit moet de sector proberen vast te houden, want er zijn veel kapers op de kust met substituten. Kreeg je vroeger standaard een bloemetje bij de aankoop van een auto of bij een reparatie, nu zie je vaak andere cadeauartikelen of een flesje water die de plaats innemen van een mooi boeket.

Je hoeft niet lang terug te gaan om te zien dat de sierteeltsector vooropliep met zaken waarmee de internetbedrijven buiten de sierteelt nu goed scoren. Zoals groene postorderbedrijven met een uitgebreide catalogus en logistieke excellentie. Fleurop die het mogelijk maakte overal in Europa bloemen en planten te laten bezorgen. De handelsgeest van de boomkwekerij bracht haar producten al vóór de Eerste Wereldoorlog in Sint-Petersburg. Op één of andere manier is de sector deze voorsprong kwijtgeraakt en is het moeilijk aansluiting te vinden bij nieuwe online ontwikkelingen. Verse producten – dus ook bloemen en planten – worden nog niet veel online verkocht. Als de online pioniers op dit gebied drempels voor consumenten kunnen weghalen, zijn er talrijke mogelijkheden.

Nooit meer je trouwdag vergeten

Online verkoop levert een schat aan consumenteninformatie op. Bestel een boek bij Amazon en je bent verbaast over de aanbiedingen die langskomen. Ook online verkopers van sierteeltproducten krijgen een steeds beter profiel van hun klanten. Van welke bloemen ze houden, welke kleuren ze mooi vinden, wanneer hun partners jarig zijn en wanneer hun kind is geboren. Informatie die is gebaseerd op onder meer het bestelgedrag en de gebeurtenissen waarvoor klanten bestellen. Deze informatie kan worden verrijkt met gerichte enquêtes. Dit maakt het mogelijk steeds specifiekere aanbiedingen doen of met aanbevelingen komen. Veel mannen vergeten hun trouwdag: via de online bloemenshop kun je je laten attenderen op de aankomende viering van je trouwdag en met één muisklik een boeket laten bezorgen. Dit kan worden uitgebreid met verjaardagen van vrienden en vriendinnen, familieleden en zakenpartners. Alles in abonnementsvorm: gemakkelijk, betrouwbaar en met een goede kwaliteit.

Onbezorgd bezorgen

De ontwikkelingen op het terrein van bezorging gaan erg snel. Er worden al huizen gebouwd met een kluisje naast de voordeur, te bedienen op afstand met de smartphone. Maar ook bedrijven bouwen kluisjes voor hun personeel, zodat zij spullen kunnen laten bezorgen op je werk. Tel hierbij op het fijnmazige netwerk als Uber ook pakketjes gaat bezorgen en toekomstige leveringen met behulp van drones. Dan kun je bedenken dat de online verkoop van bloemen en planten hiervan volop kunnen profiteren.